“Vroeger had je naast Zijlstra Naaimachines meer naaimachinewinkels. Meest bekend was het Naaimachinehuis, die zat in de Ebbingestraat. Daarnaast had je nog de winkel van Singer in Paddepoel. In 1999 nam het Naaimachinehuis Zijlstra over. Na verloop van tijd merkten we dat twee winkels met naaimachines te veel was, ze begonnen ook steeds meer op elkaar te lijken. In 2005 zijn beide zaken daarom samengevoegd onder de naam Zijlstra, met de winkel aan het Zuiderdiep.”
Rond 2008 ontstond een lastige tijd vanwege de economische crisis. Tegelijk was de bereikbaarheid van het Zuiderdiep een ramp, net als het parkeren. Daarom gingen we op zoek naar een locatie buiten het centrum. Dat leverde nogal wat gedoe op, want het bestemmingsplan accepteerde geen winkels op het industrieterrein. Na lang onderhandelen met de gemeente hebben we uiteindelijk toestemming gekregen en is er zelfs een compleet nieuw pand naast de Ikea gebouwd.”
“Ik werkte in de jaren ‘80 bij de V&D, mijn vrouw Petra werkte toen bij Zijlstra. Ik heb veel van haar geleerd over het vak en ben vervolgens samen met haar eigenaar geworden van het bedrijf. Uiteindelijk zijn we altijd in deze branche gebleven, omdat we er maar niet genoeg van kregen. We zitten er inmiddels al zo lang dat mensen denken dat we Zijlstra heten, maar dat is dus niet zo!”
“Ik hoor vaak mensen over dreiging van onder meer supermarktketens, die ook af en toe een naaimachine in het assortiment hebben. Maar wat mij betreft is dat vooral positief. Ze kopen daar misschien een licht instapmodelletje, maar komen naar ons als ze goed geholpen willen worden. Ze ontdekken ons assortiment met de betere machines en topmerken als Bernina Naaimachines, maken kennis met onze service en worden uiteindelijk vaste klanten. Daarnaast werken we met twee monteurs die dagelijks onderweg zijn om storingen te verhelpen en onderhoud uit te voeren. Ook hebben we twee monteurs in de werkplaats. Dit helpt natuurlijk ook om de beste service te kunnen verlenen.”
“Dit concept is explosief gegroeid toen webwinkels opkwamen. Natuurlijk verkopen we zelf ook online, dat hoort er gewoon bij in deze tijd. Maar we missen daarbij het uitgebreide advies dat we kunnen geven. Toen kwamen we op het idee om de cursussen uit te breiden en dat loopt als een trein. Het levert ons veel mond-tot-mond reclame op en we krijgen zelfs vaak vragen of we ook kinderfeestjes kunnen organiseren!”
“Er zijn nog wel studenten die met het oog op kosten zelf kleding maken, maar het grootste deel van onze klanten zijn hobbyisten die hun creativiteit verder willen ontwikkelen. Uiteenlopende mensen trouwens, zowel mannen als vrouw in alle leeftijdsgroepen. Vroeger ging het toch wel anders, toen was kleding gewoon te duur voor gezinnen en werd er uit noodzaak zelf geproduceerd.”
“Er is sprake van veel nieuwe aanwas in de hobby, zelfs midden in de nacht werden machines besteld tijdens de lockdowns. Er waren ook heel veel mensen die zelf mondkapjes wilden maken. Nu alles weer redelijk normaal is merken we wel wat stabilisatie, maar tegelijk merken we dat de handel mooi levend blijft.”
“Zonnig. Er zijn verschillende innovaties in de naaimachine wereld. Zo kunnen veel machines tegenwoordig met internet verbonden worden. Sommige mensen zijn wat sceptisch over dat soort ontwikkelingen, maar het is toch juist geweldig dat je specifieke patroontjes kunt downloaden? Ondertussen hebben wij met zowel onze fysieke winkel als webshop een toonaangevende naam opgebouwd in Nederland. En we hebben met ruim 150 verschillende naaimachines het grootste aanbod in het land. Ja, we blijven vernieuwen en kunnen zo nog heel veel jaren vooruit met deze zaak!”