Economie

Partnerbijdrage

Hoe overleven Groningse poppodia tijdens coronatijd?

Groningse poppodia doen er alles aan om nog wat geld in het laatje te krijgen. Aangezien de concertzalen gesloten zijn en daarmee eveneens de garderobe, waar normaal gesproken shirts en andere souvenirs verkocht worden, moet er out of the box gedacht worden om toch bezig en in the picture te blijven.


Leestijd: 2 minuten

Bijna twee derde minder bezoeken aan Groningse podia in 2020
Bijna twee derde minder bezoeken aan Groningse podia in 2020

Poppodia, die afhankelijk zijn van bezoekers, worden zwaar getroffen dit jaar. Waar andere sectoren met kleine aanpassingen door kunnen gaan met het aan de man brengen van producten, of dit nu een auto, een ziektekostenverzekering of rollen toiletpapier betreft, is het verkopen van entreetickets een ondankbare taak geworden. Op sociale media is te zien op welke manieren de sector probeert te overleven en een brug te slaan naar betere tijden: wanneer corona overwonnen is en men weer kan gaan en staan waar men wil.

De initiatieven die genomen worden zullen financieel niet opwegen tegen de ticketverkoop zoals die normaal gesproken geschiedt, maar om in ieder geval de goodwill te behouden en aan de subsidiërende instanties te laten zien dat men er alles aan doet om inkomen te genereren, ontstaan er creatieve ideeën. Zo is er een poppodium in het westen van het land dat afgelopen zomer barbecue- en borrelpakketten verlootte en zo nu en dan lokale artiesten in de deuropening van hun eigen huis laat optreden onder de noemer Deurmat Sessies. Het levert content op voor op sociale media, één van de weinige plekken waar podia zich nog kunnen profileren.

Spulletjes vervaardigen en verkopen, het is een andere tak van sport. Maar wat moet een poppodium anders? Momenteel, zo is te lezen op 3voor12, is het boeken van artiesten een ware crime. Men is afhankelijk van releasedata, tourschema´s en – dat is inherent aan muziek – van de populariteit van een artiest. Een hippe DJ of zangeres kan morgen weer oud nieuws zijn. Gezien het gegeven dat je ver vooruit moet plannen, is dat überhaupt al een opgave, laat staan in coronatijd.

Het is niet vreemd dus, dat de poppodia hun heil elders zoeken in deze zware periode. Zo was er in december een poppodium die artikelen heeft aangeboden die het bij muziekliefhebbers goed zouden doen op Sinterklaasavond: splitsingles, mutsen, badges, slipmatjes en meer. Binnenkort is er in deze webshop zelfs babykleding verkrijgbaar. Als men niet creatief mag zijn op het podium, dan maar op een andere manier.