Economie

Century en WerkPro slaan de handen ineen: “We lijken wel zendelingen”

Twee jaar geleden liep Cees Jan Gieskes binnen bij de Volkswagen Showroom van Century. Naast een nieuwe auto was hij ook op zoek naar een mobiliteitspartner voor het bedrijf waar hij aan het roer staat: WerkPro. In de showroom trof hij verkoopmedewerker Henk. Een visionair die gelijk zag wat de verbinding tussen de autogroep en de sociale werkstichting zou kunnen betekenen. Anno 2025 is er een florerende samenwerking. Daarover vertellen ze in de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

Foto | Jan Buwada
Foto | Jan Buwada

Century is al decennialang een gevestigde naam in Noord-Nederland. Ruim 450 werknemers bemannen 16 vestigingen, van autodealerschappen van merken als Audi en Volkswagen tot fietsenwinkels. Een grote Noord-Nederlandse partij dus. Daarom was het ook zo’n verrassing voor Erik Meems, directeur/eigenaar van Century, toen hij erachter kwam dat hij WerkPro eigenlijk niet kende.

“Toen ik de eerste keer bij WerkPro kwam dacht ik ‘Poe, wat gebeurt hier allemaal?” vertelt Meems. “Een hotel, catering, naaiateliers, fietsenwinkels, ik wist helemaal niet dat er zo’n groot bedrijf was in het Noorden dat zich bezighield met sociale werkverschaffing.” En een groot bedrijf, dat is het zeker. Cees Jan Gieskes, bestuurder van WerkPro, vertelt dat er elke dag tussen de 1800 en 2200 mensen aan het werk zijn bij de verschillende werkplekken van de stichting. “En dat is los van de 400 mensen die we zelf in dienst hebben.”

Samen verder onder één dak

Meems en Gieskes zagen kansen voor een samenwerking: Century helpt WerkPro nu met het vervoer van alle medewerkers en goederen, en WerkPro doet allerlei klussen voor Century. Het begon met kleine dingen. “We maakten broodjes voor een lunch bij Century en inmiddels verzorgen we bijvoorbeeld ook drukwerk”, vertelt Gieskes. Dit jaar ligt er een grote verhuizing in het verschiet waarbij WerkPro en Century zich onder een dak gaan vestigen. In het vroegere Century-pand aan de Paterswoldseweg komen onder andere kringloopwinkel GoudGoed, de wasserij, maar ook GoudGoeie fietsen, allemaal van WerkPro. De fietsenwinkel van Century krijgt er ook een plek.

“80 tot 90 procent van het gebouw is straks WerkPro, maar wij krijgen een fietsenshowroom en fietsenwerkplaats die we met de werkplaats van WerkPro gaan verbinden”, vertelt Meems. Dat lost meteen een praktisch probleem op. Meems: “We hebben een behoorlijk tekort aan technische handjes.” Gieskes vult aan: “En wij hebben mensen die het hartstikke leuk vinden om met fietsen bezig te zijn, maar we hebben te weinig vakmensen.”

Maar wat vinden de werknemers van Century en de deelnemers van WerkPro eigenlijk van de samenwerking? “Iedereen vindt het wel spannend”, vertelt Meems. “Het beeld is wel dat het een andere slag mensen is.” Deelnemers van WerkPro komen uit verschillende groepen in de samenleving: “Het zijn bijvoorbeeld mensen met psychische klachten, ze komen uit de verslavingszorg, of ze hebben een taakstraf”, legt Gieskes uit. Volgens hem is WerkPro een plek om nuttig bezig te zijn overdag en “erbij” te horen. Ook krijgen deelnemers de kans om mogelijk door te stromen naar de samenleving. “Het zijn wel bijzondere mensen, maar uiteindelijk leveren ze een normaal product. De kwaliteit is niet minder”, aldus Gieskes.

Ondernemen met impact

Volgens Meems is het in opkomst dat ondernemers proberen een positieve impact te maken op de samenleving. “Ik word er als mens blij van dat je andere mensen gelukkiger kunt maken en kansen kunt geven.” Maar, benadrukken de heren, de samenwerking is geen liefdadigheid. Giekses: “De diensten van WerkPro zijn dingen die Century anders toch had ingekocht. En wij hebben toch vervoer nodig dus dat kopen en leasen we bij Century. Win-win dus!”

En dat is de overkoepelende boodschap: als ondernemingen een klein deel van hun inkopen doen bij sociale werkverschaffers, zoals WerkPro, dan helpt dat duizenden mensen die nu thuis zitten. “Het is eigenlijk op een andere manier handel drijven. Meer in verbinding met je omgeving, en daar zit volgens mij ook de kracht in”, zegt Gieskes. “Het verrijkt onze mensen om hier soms tussen die hele dure auto’s rond te lopen en de klanten te spreken, en tegelijkertijd laat het de mensen van Century zien dat dit ook onderdeel is van onze maatschappij.” Gieskes zegt zijdelings tegen Meems: “We lijken wel zendelingen joh.” Meems antwoordt: “Ja, bijna wel.” 

Dit artikel staat ook in de papieren editie van de Groninger Ondernemers Courant. Wil je de krant voortaan ook gratis thuis of op je werk ontvangen? Laat dan je gegevens achter op de homepage van de krant.