Volgens Cunnen overtreft de belangstelling voor de veerdienst alle verwachtingen. In november begon de kaartverkoop, en in april van dit jaar was de eerste overtocht. Vorige week werd de honderdduizendste passagier vervoerd. Voor het hele jaar 2022 zou het aantal passagiers uit kunnen komen op 180.000 tot 200.000.
Cunnen vertelde uitvoerig hoe het idee was ontstaan om een veerdienst op te zetten en welke hobbels allemaal moesten worden genomen om het idee ook werkelijkheid te laten worden. Maar nu de lijn er eenmaal is lijkt het initiatief een schot in de roos te zijn geweest. Ook voor de werkgelegenheid is de lijndienst goed. Momenteel werken er al honderd mensen, en eind dit jaar zullen dat er vermoedelijk 250 zijn.
Noren naar Groningen
Maar ook in Noorwegen is er veel belangstelling. “We hebben al 10.000 mensen naar Groningen gebracht. Ze kenden de stad Groningen nog niet, maar blijken een bezoekje aan de stad zeer te waarderen. Maar ook een tripje in de provincie, naar plaatsen als Appingedam of Winsum, vinden ze prachtig”, aldus Cunnen. Samen met Marketing Groningen werkt hij aan arrangementen om de Noren zoveel mogelijk bezienswaardigheden te bieden in stad en Ommeland.
Cunnen hield zijn inleiding voor de Commercieele Club Groningen. Dat is een netwerkvereniging, niet alleen voor ondernemers, maar ook voor mensen werkzaam bij overheid of in het onderwijs. Door het organiseren van activiteiten biedt de vereniging de mogelijkheid leden elkaar te laten ontmoeten, nieuwe contacten te leggen en zo hun netwerk te vergroten.
Foto boven: Bart Cunnen toont een impressie van een nieuw waterstof-schip voor de veerdienst, dat mogelijk in 2026 in gebruik genomen kan worden.