De ingreep is nodig om de tegenvallende advertentie-inkomsten en de dalende oplagen op te vangen. Volgens directeur Gert Jan Oelderik staan de omzet en de resultaten van NDC onder druk, vooral als gevolg van lagere advertentie-inkomsten. De oplagecijfers blijven in 2011 licht dalen, hoewel lezers tevreden zijn over de vernieuwde vormgeving van beide kranten.
Gedwongen ontslagen zijn volgens Oelderik onvermijdelijk. Volgens de journalistenvereniging NVJ verdwijnen dit jaar op de beide redacties in totaal zestien banen. In 2012 en 2013 zal het aantal arbeidsplaatsen bij NDC verder afnemen, kondigde de uitgever woensdag aan. Deze teruggang kan via natuurlijk verloop worden bereikt. Er zijn op dit moment nog 850 voltijdsbanen bij het noordelijke krantenconcern.
De NDC stelt dat de dagbladmarkt sinds 2008 tegenwind heeft. ,,Dit vraagt om een structurele verlaging van de vaste kosten. Alleen met een lagere kostenbasis kan NDC Mediagroep een gezond resultaat blijven realiseren”, aldus Oelderik. ,,Zo blijft er de komende jaren ruimte beschikbaar voor nieuwe initiatieven en investeringen in innovatie en groei.”