Economie

Hotel The Happy Traveler: groen loungen op Gronings dakterras

Verstopt in de Kleine Kromme Elleboog in hartje Groningen zit een hotel met pareltje van een dakterras: zachte loungebanken, fonkelende lichtjes en exotische cocktails. Je waant je er even op Ibiza. Leuk om te weten: het kleurrijke terras is niet alleen voor gasten van het hotel, maar iedereen kan er gezellig komen aanwaaien.


Leestijd: 2 minuten

The Happy Traveler werd opgericht in 2021. Het hotel telt 48 hotelkamers en herbergt gasten uit alle windstreken. En het is niet alleen een leuk hotel met een gaaf terras: slaap je er een nachtje, dan draag je indirect bij aan een groenere wereld. Het is bijvoorbeeld het eerste hotel in Groningen dat meedoet aan Hotels for Trees, waarbij je een kamerschoonmaak kunt overslaan om in ruil daarvoor een boom te doneren. Maar het hotel maakte de afgelopen tijd nog veel meer duurzame stappen.

Duurzaam overnachten

Voorheen werden op de locatie van het hotel kamers verhuurd aan internationale studenten, maar de gemeente wilde niet dat het pand gebruikt werd voor woningen. Dan maar een hotel, dacht eigenaar Erik Vos. Hij en manager Rick Roelfsema hadden beiden geen achtergrond in de hotellerie, maar het pakte goed uit.

Ze knapten de voormalige woonruimtes op tot hotelkamers. “Hoewel we destijds al wel aandacht hadden voor duurzaamheid, wilden we graag meer doen”, vertelt Roelfsema in de nieuwste editie van de fysieke GROC. Toen hij afgelopen voorjaar in aanraking kwam met Groningen Werkt Slim, raakte hij geïnspireerd. Het was voor hem een duwtje in de rug om het hotel verder te verduurzamen en aan de slag te gaan met energiebesparing. 

Kort daarop kreeg hij bezoek van een energieadviseur van Groningen Werkt Slim. Het hotel kreeg een gratis warmtescan. Bij zo’n scan wordt met een infraroodcamera in kaart gebracht waar warmte weglekt. Op de camera kun je aan de hand van kleuren zien wat de temperatuurverschillen in de ruimte zijn.

“Met zo’n warmtescan word je met je neus op de feiten gedrukt”, zegt Roelfsema. “Op de warmtescan zie je bijvoorbeeld dat bij een buitendeur de tochtstrippen niet goed afdichten. Of je ziet dat er warmte verloren gaat bij de glaskoepels in het dak. Of dat bepaalde leidingen niet geïsoleerd zijn.” Daarnaast kreeg het hotel advies over hoe er energiebesparende maatregelen konden worden doorgevoerd.

Aan de hand van de warmtescan en het advies gingen ze aan de slag: de tochtstrippen zijn al vervangen; de leidingen worden opnieuw geïsoleerd; het hele gebouw krijgt ledverlichting; de glaskoepels worden voorzien van een extra laag glas voor isolatie. Daarnaast heeft het hotel een nieuw verwarmingssysteem waarbij de ketels gestuurd worden op basis van de kamer- en buitentemperatuur.

“We vinden het belangrijk een steentje bij te dragen. Als je naar één huishouden kijkt, dan heb je minder impact. Maar als hotel zijn we vijftig kleine huishoudens bij elkaar. En dan kun je echt een verschil maken.”

Maar volgens hem heeft het ook financiële voordelen. “Er is een hoop te besparen door bijvoorbeeld beter te isoleren, en door minder te hoeven stoken.” Maar dat niet alleen, ook gasten vinden het belangrijk. “Mensen letten er toch op.”