Economie

Jort Kelder: ‘Groningen is er veel beter aan toe dan vroeger. Maar laat dat wél zien!’

‘Groningen is er veel beter aan toe dan toen ik jaren geleden als beginnend journalist samen  met de toenmalige Commissaris van de koning Henk Vonhoff door de provincie reed. Ik hoor dat Groningen nu al de tweede internet-stad is van Nederland: dat wist ik niet eens. Groningen moet zichzelf dan wel beter verkopen: de stad timmert qua marketing te weinig aan de weg’. Dat betoogde gisteravond journalist Jort Kelder, tijdens een bijeenkomst van de Commercieele Club Groningen.


Leestijd: 1 minuut

Jort Kelder: ‘Groningen is er veel beter aan toe dan vroeger. Maar laat dat wél zien!’
Jort Kelder: ‘Groningen is er veel beter aan toe dan vroeger. Maar laat dat wél zien!’

Volgens Jort Kelder reed hij dertig jaar geleden voor een reportage samen met Commissaris Vonhoff door de provincie, en zag toen het ene probleem na het andere. Van een mislukte bananen-terminal in de Eemshaven, tot stankoverlast in oost Groningen.

Maar nu is het tij volledig gekeerd. ‘Groningen is er veel beter aan toe dan dertig jaar geleden. Groningen is ook veel zelfbewuster dan vroeger. Maar dat Groningen zo’n belangrijke internet stad is geworden is wel een goed bewaard geheim. Groningen timmert qua marketing dan te weinig aan de weg’, aldus Kelder, die vond dat een stad als bijvoorbeeld Eindhoven haar successen veel beter weet te verkopen.

Jort Kelder leidde een debat voor de Commercieele Club Groningen, en was door de leden via een verbinding live te volgen. In totaal hadden ruim 400 leden ingelogd en volgden de discussie.

Daaraan werd deelgenomen door vertegenwoordigers van ondernemers, overheid en onderwijs: de drie ‘o’s. De Commercieele Club Groningen – een netwerkorganisatie onder voorzitterschap van oud-wethouder Joost van Keulen – heeft zich namelijk voorgenomen te helpen de contacten tussen deze drie sectoren in Groningen te bevorderen.

Aan het debat werd deelgenomen voor wethouder van onderwijs Carine Bloemhoff (PvdA), ondernemer Mark Vletter, Agnes Themmen (Hanze Pro), Cisca Wijmenga (RUG), Victorine de Graaf (Van Wijnen Bouw) en Wim van de Pol (Noorderpoort).

Tijdens de bijeenkomst hield Mark Vletter (Voys) een warm pleidooi om te komen tot één toegangsdeur voor ondernemers bij het hoger onderwijs. ‘Daar heb ik vijf jaar geleden al om gevraagd, maar het is er nog steeds niet’.

(Foto's: Jan Buwalda – Buwalda Fotografie)