Economie

Impuls voor bedrijfsleven Groningen: toolkit voor startende ondernemers en podcast met ondernemerverhalen

Tussen kleurrijk service, velour banken en rotan lampen staat een groene statafel met de woorden “Grocast” erop. Een woonwinkel is geen voordehandliggende plek om een podcast op te nemen. Maar als de podcast over lokale ondernemers gaat, dan is het al een stuk logischer. “Je zit waar je passie ligt”, vertelt Lieve ten Duis van Groningen City Club (GCC).


Leestijd: 3 minuten

De eerste overhandiging van de Toolkit voor startende ondernemers
De eerste overhandiging van de Toolkit voor startende ondernemers

Ten Duis en Floris Jonker van Kudo Media zijn in gesprek met wethouder Carine Bloemhoff (PvdA) in woonwinkel Laif en Nuver. Ze praten over het belang van lokaal ondernemerschap. De opname van de speciale podcast aflevering is tevens de aftrap van twee bijzondere initiatieven om lokale ondernemers te ondersteunen: een toolkit voor startende ondernemers en de Grocast, waarvan de eerste vijf afleveringen vrijdag worden gepubliceerd. 

Toolkit voor startende ondernemers

“Dit is gewoon precies wat we nog misten”, vertelt een medewerker van Marketing Groningen over de toolkit voor startende ondernemers. De toolkit is een initiatief van Groningen City Club, Marketing Groningen en Lutje Lokaal. In de toolkit vinden nieuwe ondernemers een flowchart met essentiële contactpersonen en instanties, tips en ervaringen van ervaren ondernemers, een smakelijk cadeautje van een lokale ondernemer, en natuurlijk een ansichtkaart met een link naar de Grocast. 

“Grote ketens weten hun weg wel te vinden, maar kleine ondernemers die het helemaal zelf moeten rooien krijgen op deze manier hulp”, zegt Maxim Romashuk van gemeente Groningen, ook een ondersteuner van de toolkit en de podcast. De toolkit wordt vanaf mei verspreid onder ondernemers die zich in de stad vestigen. Het idee is dat hij overhandigd wordt door ondernemers die betrokken zijn bij het initiatief. 

De eerste overhandiging van de toolkit vond plaats na de opname van de podcast: wethouder Bloemhoff gaf de kleurrijke doos aan Mathijs ter Veld van De Broodjeszaak. Ter Veld en twee compagnons begonnen  in januari een nieuwe onderneming in de Steentilstraat: een broodjeswinkel die minder dan één kilo afval per week produceert. Omdat klanten 24 uur van tevoren bestellen, kan De Broodjeszaak precieze inkopen doen bij hun leveranciers. 

Grocast

“Eerst was de podcast alleen bedoeld voor de toolkit”, vertelt Ten Duis, tevens eigenaresse van Mary Jane Boetiek. “Maar toen we de prachtige verhalen hoorden, dachten we: dit moeten meer mensen horen.” In de eerste vijf afleveringen van de podcast bespreken Ten Duis en Jonker in dertig minuten met ondernemers de pieken en dalen van hun loopbaan. Op een open manier behandelen ze burn-outs en financiële onzekerheid. “Maar we praten ook over de geweldige dingen van ondernemen”, vertelt Ten Duis. Niet alleen de levens van de ondernemers worden besproken, maar Ten Duis en Jonker nemen ook de gebouwen die de bedrijven huisvesten onder de loep. 

Het eerste seizoen bevat toonaangevende Groningse ondernemers zoals bierbrouwerij Martinus, maar ook de nachtburgemeester. De doelgroep is dan ook niet alleen ondernemers, maar ook Stadjers die nieuwsgierig zijn naar hun favoriete onderneming of toeristen die meer willen weten over een mooie winkel die ze bezocht hebben. Om de zichtbaarheid nog meer te vergroten heeft Ten Duis nog een idee: “Denk bijvoorbeeld aan een qr-code op de deur van een onderneming die naar de podcast leidt”

Ten Duis en Jonker hebben ambitieuze plannen voor de toekomst: meer seizoenen, meer ondernemers en misschien andere formats. “We willen ook de kleine verhalen over ondernemen kunnen vertellen die misschien niet 30 minuten volmaken”, zegt Jonker. Er wordt in ieder geval al druk gewerkt aan het volgende seizoen, en binnenkort kunnen luisteraars genieten van een bonus aflevering met wethouder Bloemhoff.