Noord-Nederland kent veel kunstenaars en creatief ondernemerstalent. Om hen een duwtje in de rug te geven, maar ook om ondernemers in contact te brengen met mensen uit de creatieve sector, heeft de Kamer van Koophandel de Creativiteitsprijs ingesteld. Na het succes van de creativiteitsprijs in 2007 en 2008 werd gisteren voor de derde keer de Creativiteitsprijs uitgereikt. Doel van de Creativiteitsprijs is ondernemers te laten zien dat creatief denken en doen, vooral in tijden van recessie, kan leiden tot betere resultaten.
Martiniplaza
De Nieuwjaarsbijeenkost werd druk bezocht. Enkele jaren geleden, toen de Kamer van Koophandel nog was gesplitst in drie afzonderlijke Kamers voor Groningen, Friesland en Drenthe, werd de Nieuwjaarsreceptie van de Kamer van Koophandel voor Groningen jaarlijks gehouden in de Martinikerk. Maar sinds de vorming van een Kamer van Koophandel voor heel Noord Nederland is de receptie in het makkelijker bereikbare Martiniplaza.
Regiovisie
De samenwerking tussen de drie Noordleijke provincies vormde het thema van de avond, waar veel aandacht was voor een nieuwe Regiovisie. Er waren toepspraken van Jacob Emmelkamp, voorzitter van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland, terwijl Eric Jansen, directeur van de Kamer van Koophandel, fungeerde als een soort spreekstalmeester. Volgens voorzitter Emmelkamp was het een goede ontwikkeling dat met name ook veel jonge ondernemers uit Groningen, Friesland en Drenthe nu naar de Nieuwjaarsbijeenkomst waren gekomen: ‘zij zijn het fundament vooronze toekomst’.
Culturele Onderneming
De Culturele Ondernemingbedenkt en ontwikkelt activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, zoals:
• een literaire avond
• een literatuur- en muziekprogramma
• een programma voor een cultuurtoeristische event
• een concept voor een tentoonstelling
• een inhoudelijk programma bij een prijsuitreiking
• een opdracht tot het schrijven van een boek of bundel
• een literaire reis
www.decultureleonderneming.nl