Economie

Partnerbijdrage

Ondeugdelijk product gekocht? Dit kun je doen!

Het kan iedereen overkomen: je koopt een product en het blijkt bij thuiskomst niet te werken. Of het product gaat veel sneller kapot dan je zou mogen verwachten. Dat is vervelend, want zo krijg je geen waar voor je geld. Wat kun je doen wanneer je een ondeugdelijk product gekocht hebt? We bespreken hier. Voor eventueel juridisch advies omtrent ondeugdelijke producten kun je terecht bij de Consumentenbond.

Het is goed om eerst te bepalen wanneer je een product als ondeugdelijk zou mogen aanmerken. Een product is ondeugdelijk als het vanaf het begin niet goed werkt of bij aankoop al beschadigd blijkt te zijn. Ook is een product ondeugdelijk wanneer er onderdelen ontbreken of de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat. Ook als het product kort na ingebruikname buiten jouw schuld kapot gaat of korter meegaat dan je zou mogen verwachten.

Gaat het product in kwestie al in de eerste zes maanden nadat je het kocht al kapot, dan was het bij aankoop al niet in orde, is het uitgangspunt. Je hebt dan in principe recht op gratis reparatie of een vervangend product, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het product wel degelijk in orde was toen jij het kocht. Neem tijdig – dat wil zeggen binnen twee maanden nadat het product kapot ging – contact op met de verkoper met de vraag of deze het product gratis kan repareren of ontbrekende onderdelen kan leveren. Is dit niet mogelijk, dan kun je om een vervangend product vragen. Moet je zelf kosten maken om het probleem op te lossen, zoals verzendkosten voor het terugsturen van het product, dan moet de verkoper deze aan je terugbetalen. Is er schade veroorzaakt bij jou omdat het product niet in orde is, vraag dan om een schadevergoeding.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de verkoper niet reageert op jouw verzoek, mogelijk om de situatie te rekken zodat de garantietermijn verloopt. Je kunt dan een aangetekende brief versturen met een ingebrekestelling. De verkoper kan dan niet meer doen alsof jouw verzoek om reparatie of vervanging niet aangekomen is en moet zo wel reageren. Is reparatie of vervanging niet mogelijk? Ontbind dan de koopovereenkomst en vraag in plaats van reparatie of vervanging je geld terug. Ook hiervoor kun je een aangetekende brief versturen.


Leestijd: 1 minuut

Ondeugdelijk product gekocht? Dit kun je doen!
Ondeugdelijk product gekocht? Dit kun je doen!

Krijg je helemaal geen reactie of kom je er simpelweg niet uit met de verkopende partij? Controleer dan of de verkoper aangesloten is bij de Geschillencommissie. Zo ja, dan kun je hier een klacht indienden. De Geschillencommissie kan dan een uitspraak doen over wie er gelijk heeft en wat de oplossing zou moeten zijn. Maar het kan ook zijn dat het bedrijf niet aangesloten is bij de Geschillencommissie, of dat je het niet eens bent met de uitspraak. Dan rest je enkel nog de stap naar de kantonrechter. Dit is een kostbare procedure waarbij het eerdergenoemde juridisch advies goed van pas kan komen. Wel moet je je afvragen of het de kosten waard is.

Kom je er echt niet uit, kan de Geschillencommissie je niet helpen en wil je niet naar de kantonrechter? Dan kun je in ieder geval op online reviewsites laten weten wat jouw slechte ervaring met het product en de verkoper is geweest om anderen te waarschuwen. Dat vinden verkopers en fabrikanten vaak erg vervelend, omdat dit tot het in einde den tijden online zichtbaar blijft. Misschien komt men dan alsnog met een schikking.