Economie

Opmerkelijke tentoonstelling over het moderne winkelen in Groningen

Vanaf 15 maart is in de Dienst Ruimtelijke Ordening/Economische Zaken te Groningen de tentoonstelling ‘SALE, de architectuur van het moderne winkelen’ te bezichtigen. De expositie zal de ontwikkeling van winkeltypen aan de hand van zowel Nederlandse als buitenlandse voorbeelden weergeven. De tentoonstelling wordt georganiseerd door een groep doctoraalstudenten Architectuur- en Stedenbouwgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen.


Leestijd: 1 minuut

Winkelen is een functie die van oudsher een belangrijk en herkenbaar onderdeel van de stad uitmaakt. Ten gevolge van onder meer schaalvergroting en mobiliteit is op het gebied van winkelen een tendens waar te nemen: de winkelfunctie verlaat de klassieke binnenstad, om zich op goed bereikbare plekken aan de rand van de stad, of daarbuiten, te vestigen. In de tentoonstelling staat het architectonische en stedenbouwkundige aspect van deze tendens centraal. Aan de hand van een tijdsbalk wordt de ontwikkeling van winkelvormen in Nederland en buitenland getoond. Hieruit blijkt hoe vernieuwingen op dit gebied in Nederland samenhangen met ontwikkelingen in het buitenland.Uit deze tijdsbalk zullen acht Nederlandse voorbeelden nader worden toegelicht: het Outlet Center Batavia Stad in Lelystad, Euroborg in Groningen, Alexandrium in Rotterdam, Albert Heijn in Leeuwarden, Schiphol Plaza in Haarlemmermeer, Megastores in Den Haag, het Magna Plaza in Amsterdam en het Westerhavencomplex in Groningen. Deze projecten zijn illustratief in hun architectuur voor de nieuwste (internationale) trends in shopping. Aan de hand van tekeningen, kaarten, maquettes en beelden (foto’s, video’s) worden deze voorbeelden uitgewerkt. Tentoonstelling: ‘SALE, de architectuur van het moderne winkelen’Locatie: de hal van de Dienst Ruimtelijke Ordening/Economische Zaken,Gedempte Zuiderdiep 98 te Groningen, tel: 050-367 81 11Geopend van: 15 maart t/m 10 april 2002, maandag t/m vrijdag 10.00 – 17.00 uurDe toegang is gratis.