De aanslagen voor de reclamebelasting zijn afgelopen weken verzonden. Voor ondernemers die bezwaar willen maken, betekent dit dat de tijd dringt: ze hebben daar maximaal zes weken de tijd voor.
Het Platform Reclamebelasting ondersteunt bedrijven en organisaties die bezwaar willen maken. Inmiddels hebben zich 139 ondernemers en instellingen gemeld, zegt Guus Vries namens het platform. Het gaat volgens hem om de meest uiteenlopende partijen: van kleine mkb-ers tot ‘serieuze, grote organisaties’. Vries doet namens het platform de oproep aan bedrijven om zich alsnog aan te sluiten. “Hoe groter de groep, hoe groter het draagvlak.”
“Veel ellende”
Volgens Vries laten de eerste reacties ‘veel ellende’ zien: aanslagen die niet kloppen, een onjuist aantal vierkante meters of – in het geval van een bedrijfsverzamelgebouw – aanslagen die bij het verkeerde bedrijf op de mat vielen.
Onredelijk en onuitvoerbaar
Het doel van het Platform is om de belasting van tafel te krijgen. Vries wijst op een evaluatiemoment door het college, dat nog voor de zomer plaats zal vinden. “Dat is voor het Platform hét moment om te laten zien hoe onredelijk en onuitvoerbaar de reclamebelasting is.”
Het platform is een initiatief van VNO NCW MKB Noord, bedrijvenvereniging WEST, Ondernemend Haren, Ondernemend Ten Boer, Ondernemend Haren, Koninklijke Horeca afdeling Groningen, bedrijvenvereniging Zuidoost, de GCC, VBNO en De Goede en Benk Advocaten.
Meer informatie is te vinden op www.platformreclamebelasting.nl