Economie

Reclame eetcafé Javaanse Jongens in strijd met Tabakswet

De Groningse tabaksfabrikant Theodorus Niemeyer, producent van onder meer de shagmerken Samson en Javaanse Jongens, mag met ingang van 7 november geen reclame meer maken voor eetcafé de Javaanse Jongens en muziektijdschrift Samsonic. Volgens het ministerie van Volksgezondheid is dit in strijd met de nieuwe Tabakswet die op die datum ingaat.


Leestijd: 1 minuut

Volgens deze wet is het verboden om reclame te maken voor tabak. Maar ook reclames die te herleiden zijn tot tabak of sigaretten zijn in strijd met de wet, aldus R. Lancee, woordvoerder van het ministerie. De zegsman wijst erop dat in het geval van Javaanse Jongens niet alleen de naam, maar ook het logo en de kleurstelling duidelijke overeenkomsten vertonen. Omdat de wet nog niet van kracht is, is het nog niet mogelijk boetes of andere sancties uit te delen. Lancee wil nog niet zeggen welke maatregelen er genomen worden. ,,Dat merken ze nog wel. Ik wil nu nog niet vooruitlopen op de wet, maar dat we maatregelen gaan nemen, is zeker’’, laat hij weten.Omdat sponsoring ook onder reclame valt, zou het verbod een grote strop kunnen betekenen voor de grote festivals in Nederland. Niemeyer heeft sponsorcontracten met Lowlands, de Parade en North Sea Jazz. Lowlands wordt niet meer gesponsord door Samson, maar door Samsonic. De Parade en North Sea Jazz worden nu financieel ondersteund door Javaanse Jongens eetcafé.Volgens VWS is deze sponsoring volgens de nieuwe Tabakswet verboden, maar Niemeyer voorziet vooralsnog geen problemen. ,,De reclames voor de eetcafés en het muziektijdschrift hebben niks met tabak te maken’’, zegt woordvoerder C. Foet van Niemeyer. ,,Bovendien zijn de styling en de productnaam compleet anders. Wij maken ons daarom absoluut geen zorgen.’’ De tabaksfabrikant gaat dan ook gewoon door met de activiteiten. Binnen anderhalf jaar wil de tabaksfabrikant het aantal Javaanse Jongens eetcafés uitbreiden van tien naar dertig.