Economie

Opluchting en blijdschap bij ondernemers Groningen na heropening Ring

Ondernemers, bestuurders, politici en werkgevers: zonder uitzondering zijn ze blij dat Ring Zuid weer open is en stremmingen tot het verleden behoren, schrijft de Groninger Ondernemers Courant. De stad is weer optimaal bereikbaar en daar profiteert ondernemend Groningen van. “We zijn klaar voor de toekomst”, zegt Agnes Mulder, directeur van VNO-NCW MKB Noord. “Werkgevers en ondernemers kunnen nu de vruchten plukken van hun jarenlange inzet en geduld.”


Leestijd: 2 minuten

Foto : Raymond Bos
Foto : Raymond Bos

“Een goede infrastructuur is een van de belangrijkste randvoorwaarden van ons ondernemingsklimaat”, stelt Mulder. “Snelle verbindingen zijn van cruciaal belang.” Ze verwacht dan ook dat bedrijven en ondernemers komende jaren flink profiteren van de nieuwe zuidelijke ringweg en het vernieuwde Julianaplein.

Paviljoen Sterrebos: “Veel drukker”

Een van die ondernemers is Martin van Dalfsen van Paviljoen Sterrebos. Geen afsluitingen en omleidingen meer; Van Dalfsen kan opgelucht ademhalen. En beter nog: over een klein jaar grenst het Paviljoen aan een nieuw, groen park: het Zuiderplantsoen. Van Dalfsen verwacht een nieuwe stroom bezoekers, vooral uit de Herewegbuurt en Rivierenbuurt. “Ik denk dat het echt een stuk drukker wordt”, stelt hij. “De zuidelijke ringweg stond altijd als een muur tussen ons en de zuidelijke stadswijken in.”

Jan Akkermans: “Geen reden om weg te blijven”

De opening van de nieuwe ring is ook goed nieuws voor de Groningse hotelsector, stelt Jan Akkermans, voorzitter van de Groningse afdeling van KHN en eigenaar van Corps de Garde en Halbert. “Nu mensen weer zonder oponthoud kunnen doorrijden naar de binnenstad is er geen enkele reden meer om weg te blijven.”

Eric Bos: “Bezoekers kunnen zien dat we niet stil hebben gezeten”

En dat zorgt voor opluchting en blijdschap bij ondernemers in de binnenstad. Veel bezoekers lieten het afgelopen tijd afweten, maar komt daar verandering in, stelt Eric Bos, voorzitter van de GCC. Hij wist onder andere op de campagne van Marketing Groningen. “Er zijn een heleboel mensen die nog niet hebben gezien wat een geweldige metamorfose de binnenstad heeft doorgemaakt. Juist de bezoekers die het afgelopen jaren lieten afweten, komen nu naar de stad om met eigen ogen te zien dat we hier niet stil hebben gezeten.”

Klaas Holtman: “Campagne van groot belang”

Nu de bereikbaarheid weer optimaal is, is het tijd voor een volgende stap, zegt Klaas Holtman, voorzitter van bedrijvenvereniging WEST. “Het is belangrijk dat we nu met een grote campagne volop inzetten op het terughalen van bezoekers: we laten zien dat Groningen niet alleen een bereikbare maar ook een fantastische en aantrekkelijke stad is.”

Ikea: “Impact was groot”

Ook voor de Groningse vestiging van Ikea, de meest noordelijke van het land, is het goed nieuws dat het hele project nu zo goed als achter de rug is. De blauw/gele vlag hangt er uit. “We hopen op nog meer bezoekers”, stelt vestigingsmanager Evelyn Cairo-Goris. De werkzaamheden aan de ring hadden best wat impact op de bezoekersaantallen. “Dat was vervelend maar we realiseerden ons ook dat deze ingreep noodzakelijk was.” Bovendien, zo redeneert de manager: “een mindere bereikbaarheid zorgde voor minder bezoekers, dus hopelijk zorgt een optimale bereikbaarheid voor meer bezoekers.”

Meer reacties van Groningse ondernemers en bestuurders vind je in de komende editie van de fysieke Groninger Ondernemers Courant die medio deze maand op de mat ligt.