Economie

Ruim honderd bedrijven werkten mee aan Ring Zuid: Boels leverde meer dan duizend machines

Meer dan honderd bedrijven waren afgelopen jaren betrokken bij de totstandkoming en bouw van de nieuwe zuidelijke ringweg en het nieuwe Julianaplein. De Groninger Ondernemers Courant trok drie bedrijven aan de mouw. Een daarvan is Boels Rental. Het bedrijf leverde meer dan duizend machines in totaal: graafmachines, hoogwerkers, trilplaten en aggregaten. Want het aanleggen van verdiepte liggingen en hoge viaducten vraagt om zwaar geschut.


Leestijd: 2 minuten

Salesmanager District Noord Jeroen van der Kleij (links) en regiomanager Frederik van der Vinne (rechts). 
Foto | Brenda van de Wal
Salesmanager District Noord Jeroen van der Kleij (links) en regiomanager Frederik van der Vinne (rechts). Foto | Brenda van de Wal

Je ziet ze van ver: de knaloranje machines van Boels. Overal waar een nieuw stuk ringweg wordt gebouwd, doken ze op. Nu de grote aanleg voltooid is, blikt projectmanager Frederik van der Vinne terug. “Ik ben trots op het eindresultaat.” 

Boels Rental is één van Europa’s grootste verhuurbedrijven als het gaat om gereedschap en machines en was daarmee een logische kandidaat voor het verzorgen van de machines. De planning begon al in 2017. Toen werd Boels benaderd door Combinatie Herepoort. Er werd een vast contactpersoon aangewezen om alles voor Operatie Ring Zuid te regelen, dat werd projectmanager Frederik van der Vinne. “We zijn blij met het vertrouwen dat we hebben gekregen van Combinatie Herepoort.”

Bij de aanleg van de ringweg werd per fase gewerkt, vertelt Van der Vinne. “Soms was er wat meer nodig, soms wat minder, maar in totaal komt het neer op ongeveer tweehonderd machines per week. Daarmee is Operatie Ring Zuid een van de grootste projecten voor Boels.”

“Elk gedeelte is weer anders. Voordat het steviger maken van de ondergrond wordt bijvoorbeeld een trilplaat gebruikt, die het zand verdicht. Bij de aanleg van een verdiepte ligging of het afbreken van een viaduct zijn veel hoogwerkers nodig. Bij Boels zorgen we ervoor dat de machines op de locaties terecht komen. Hoogwerkers wegen soms wel 20.000 kilo. Soms kunnen ze rijden, soms vervoeren we ze in een dieplader. Is er sprake van ruw terrein, dan zetten we rupshoogwerkers in, die hebben rupsbanden.” 

Nu de gloednieuwe ringweg er ligt, kijkt Van der Vinne tevreden terug. “Als je zo nauw betrokken bent, beleef je het project heel anders”, zegt hij. “Kijk je als buitenstaander naar het werk, dan ervaar je misschien vooral de overlast. Maar ik loop al vanaf het begin van de bouw mee, en dan is het extra bijzonder om het eindresultaat te zien.”