Het gaat om Proeflokaal aan de Amstel en het Javaans Eetcafé. De onderscheiding werd uitgereikt aan Kim Boonstra van Proeflokaal aan de Amstel en Paul van de Vegte van Javaans Eetcafé Groningen door Marc Elenbaas van Heineken Nederland.
Proeflokaal aan de Amstel en Javaans Eetcafé Groningen behoren daarmee tot de drie beste biertap-horecazaken van Noord-Nederland. De Gouden Tapknop ging echter naar Café Restaurant Tjeukemeer uit Oosterzeek. De drie winnaars dingen tevens mee in de strijd om het Gouden, Zilveren of Bronzen Fust.
“Met de Zilveren en Bronzen Tapknop mogen dit proeflokaal en eetcafé zich rekenen tot twee van de drie horecagelegenheden in de regio waar het beste bier wordt getapt. Gasten kunnen hier genieten van bier zoals je bier hoort te drinken. Daarbij is het personeel uitermate gastvriendelijk en voelen gasten zich dus altijd welkom”, aldus Regio Sales Manager Marc Elenbaas van Heineken Nederland.
Eigenaar Kim Boonstra van Proeflokaal aan de Amstel is erg trots op de onderscheiding. “Goed tappen is hartstikke belangrijk, dat weet ons hele team! Het is fantastisch om hiervoor beloond te worden. Uiteraard gaan we volgend jaar voor de Gouden Tapknop!”
Ook Paul van der Vegte is blij met de Bronzen Tapknop: “Een geweldige onderscheiding. Het is fantastisch om hiervoor beloond te worden. Er doen honderden collega’s mee en als je dan in de prijzen valt, is dat een bevestiging dat wij met ons team op de goede weg zijn met onze zaak.”
Over Goed Getapt
De verkiezing van de Gouden Tapknop 2011 maakt deel uit van het Goed Getapt programma van Heineken Nederland. Jaarlijks doen hieraan ruim 2.000 horecaondernemers mee, die Heineken, Brand of Amstel op de tap hebben. Het Goed Getapt programma heeft tot doel om bewustwording van kwaliteit en kwaliteitsbeleving in de horeca te verhogen met de focus op tapbier. Naast bier worden ondernemers en hun personeel getraind, technisch ondersteund en getoetst op het gebied van speciaalbier, fris, wijn, gedistilleerd en op koffie en thee.
De Gouden, Zilveren en Bronzen Tapknop worden toegekend op basis van ervaringen en rapportages van mystery guests die alle deelnemende horecazaken bezoeken. Ondernemers worden beoordeeld op goed gastheerschap, service en bierbehandeling. Goed getapt bier, maar ook het op de juiste manier serveren en behandelen van speciaalbier betaalt zich uiteindelijk uit in tevreden gasten die vaker terugkomen.