Economie

Partnerbijdrage

Veranderingen in het bedrijfsleven door de jaren heen

Soms verliezen we de grip op de tijd. We leven in het nu. Veranderen mee met de wereld die telkens lijkt te vernieuwen. Maar hierdoor zien we vaak niet meer hoeveel er al door de jaren heen is veranderd. Kijk alleen maar naar het bedrijfsleven van ruim twintig jaar terug. 2000 klinkt voor de meeste mensen nog helemaal niet als erg lang geleden. Toch is er sinds die tijd enorm veel veranderd. Vooral op het gebied van technologie. Het is bijzonder hoe snel je acclimatiseert aan nieuwe situaties. Je nieuwe dingen al snel weer gewoon bent. Daarom is het des te belangrijker dat we hier ook weer wat vaker bij stil staan.

Maar hoe is het bedrijfsleven door de jaren heen eigenlijk veranderd en welke dingen zijn juist misschien nog wel hetzelfde gebleven?


Leestijd: 2 minuten

Veranderingen in het bedrijfsleven door de jaren heen
Veranderingen in het bedrijfsleven door de jaren heen

Het meeste contact vindt plaats per mail of telefonisch. Er zijn nog maar weinig bedrijven die echt brieven schrijven. Laat staan bedrijven waar secretaresses urenlang met een Parker pen handgeschreven berichten opschrijven. Dat klinkt misschien te bizar voor woorden, maar lang was dit gewoon de normaalste zaak van de wereld. Inmiddels kunnen we ons dit helemaal niet meer voorstellen.

Opvallend genoeg lijken de handgeschreven briefjes af en toe wel een beetje terug te komen. Bedrijven proberen steeds meer op te vallen door juist weer dat persoonlijke contact aan te halen. Iets wat door veel consumenten flink wordt gemist. Een vulpen kopen en simpelweg weer schrijven is dus helemaal geen gek idee. Het lijkt erop alsof we hierbij een beetje van het beste van beide werelden zullen krijgen.

Het lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Een bedrijfsfeest hoort er gewoon bij en werd in de coronaperiode dan ook flink gemist. Het was een fijn moment waarop je in contact kon komen met het personeel en de teambuilding weer een beetje kon aanhalen. Vroeger was dit echter niet zo normaal. Werk en privé werden strikt van elkaar gescheiden. Voornamelijk bij grote bedrijven werd er af en toe al wel een uitje of feestje georganiseerd, maar bij veel andere bedrijven was dit nog uit den boze.

Thuiswerken wordt niet voor niets het nieuwe werken genoemd. Dit is helemaal van deze tijd en wordt steeds vaker gedaan. Ook voor corona werd het al steeds normaler om thuis te merken. Personeel dat uren moet rijden om op kantoor aan te komen is niet meer nodig. Bijna alles kan nu ook vanuit huis of onderweg gedaan worden. Door corona is dit nog eens in stroomversnelling terecht gekomen. Veel bedrijven investeerden in software waardoor thuiswerken makkelijker werd. Nu we na twee jaar éindelijk weer naar kantoor mogen, blijkt dat zeker niet ieder bedrijf hier gehoor aan geeft. Bij veel bedrijven wordt er nog altijd grotendeels thuisgewerkt en dit zal mogelijk ook in de toekomst zo blijven.

De digitale wereld mag inmiddels niet meer ontbreken. Bedrijven die online niet gevonden worden, hebben geen kans op slagen in deze concurrerende wereld. Alles wordt tegenwoordig online geregeld. Potentiële klanten zijn bijna allemaal online te vinden. Daarom is de vraag naar online marketing nu ook zo groot. Een groot verschil met pakweg twintig jaar geleden toen deze wereld nog in de kinderschoenen stond.