Economie

Partnerbijdrage

Voor jezelf beginnen in Groningen? Check deze tips

Het aantal bedrijven in Nederland blijft maar groeien. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal ondernemers in ons land sinds het begin van de coronacrisis alleen maar is toegenomen.

Zit je er ook over na te denken om in Groningen en omgeving een onderneming op te zetten? Denk je er misschien aan om een winkel op te zetten of wil je voor jezelf beginnen als freelance marketeer? Er is een aantal zaken dat je moet weten voordat je start met ondernemen.


Leestijd: 3 minuten

Voor jezelf beginnen in Groningen? Check deze tips
Voor jezelf beginnen in Groningen? Check deze tips

Als eerst is het aan te raden om goed onderzoek te doen naar de huidige markt. Juist omdat het aantal ondernemers in ons land al een hele tijd in de lift zit, is er ontzettend veel aanbod in de verschillende categorieën. Dat betekent gelukkig niet dat je niet óók een winkel in telefoonhoesjes of andere gadgets kunt beginnen, maar wel dat je iets moet doen om op te vallen ten opzichte van je concurrentie.

Kijk daarom goed naar wat er zoal al is en wat je bij kunt dragen aan een toch al verzadigde markt. Met een uniek concept of een bijzonder assortiment waar vraag naar is, is de kans op succes namelijk groter. Het is niet altijd mogelijk om iets unieks aan te bieden wat betreft dienst of product. Leg in dat geval de focus op andere voordelen, zoals gratis verzending, pakketkorting of een gratis intake voor klanten.

Weet je eenmaal wat het gaat worden dan is het belangrijk om een pakkende bedrijfsnaam te verzinnen. Met die naam moet je namelijk de komende jaren (als het goed is) aan het werk. Ga voor een naam die blijft hangen, maar die als het even kan ook duidelijk maakt wat je verkoopt. Wanneer dat niet kan, is het in ieder geval prettig om een korte maar krachtige naam te hebben die opvalt.

Vervolgens moet je je bedrijf inschrijven bij het kantoor van de Kamer van Koophandel aan de Leonard Springerlaan 15. Iedere ondernemer in Nederland die minstens een omzet heeft van € 10.000 op jaarbasis (en dat heb je al gauw) is verplicht om zich in te schrijven bij de KVK. Zo'n inschrijving kost eenmalig rond de € 50 en daarna ben je vrij om te starten met ondernemen. Let er wel op dat je even een afspraak maakt; die heb je namelijk nodig voor inschrijving.

Het is afhankelijk van de branche waarin je aan de slag gaat of je zakelijk kapitaal nodig hebt om te kunnen beginnen. Een eigenaar van een winkel heeft waarschijnlijk meer geld nodig om te investeren in zijn of haar eigen bedrijf dan een freelance copywriter. Stel voor jezelf daarom een ondernemingsplan op om te kijken of en hoeveel budget je nodig hebt om je bedrijf te lanceren. Daarmee heb je voor jezelf duidelijk wat je moet hebben én kun je aankloppen bij een geldverstrekker zoals een bank wanneer je een zakelijke lening aan wil gaan.

Naast zakelijk lenen kun je er natuurlijk voor kiezen om eigen spaargeld in te leggen. Dat is voor de meeste ondernemers de meest logische optie omdat je hier niet te maken krijgt met rente en andere voorwaarden. Beschik je niet over voldoende spaargeld dan kun je nog kijken naar de mogelijkheden van crowdfunding voor je bedrijf. Daarbij vraag je anderen te investeren in de start van je onderneming in ruil voor diverse diensten en/of producten.

Een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap is klanten trekken. Dat doe je door je online (en offline) zichtbaarheid te vergroten. Ook hierbij is het afhankelijk van de branche waarin je werkt hoeveel tijd en energie je moet investeren in offline marketing. Een winkelier in Groningen heeft bijvoorbeeld veel aan lokale en offline reclame terwijl een freelance marketeer prima vanuit de stad kan werken voor landelijke of zelfs internationale klanten. Kijk dus welke manier van marketing voor je werkt.

Je hebt in ieder geval een goed vindbare website nodig waarop alle bedrijfsinformatie te vinden is; wie ben je, wat doe je en hoe ben je te bereiken? Zo'n website kun je het beste laten samenstellen door een SEO-expert of een marketingbureau om je site zo hoog mogelijk in de zoekmachines te laten scoren. Wat tot slot niet mag ontbreken bij voor jezelf beginnen, is aanwezig en actief zijn op sociale media kanalen voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid.