Economie

Partnerbijdrage

Winkeliers in Groningen, hebben jullie al een webshop?

Er gaat niets boven Groningen, de bekende zin die door de citymarketing van de stad gebruikt wordt om aan te geven hoe leuk het is in de hoogst gelegen stad van Nederland. Groningen is al jaren een populaire stad om te bezoeken en om te studeren. Maar wat maakt de stad nou eigenlijk zo leuk en hoe doen de winkeliers het in deze stad?


Leestijd: 4 minuten

Winkeliers in Groningen, hebben jullie al een webshop?
Winkeliers in Groningen, hebben jullie al een webshop?

Groningen staat bekend om zijn sfeervolle winkelstraten en -pleinen, waar je je hart op kunt halen en bij kunt tanken op één van de vele leuke terrassen die de stad rijk is. Kleurrijke winkelstraten als de Vismarkt, Herestraat, of de Kromme Elleboog, maar ook de Folkingestraat en de Oude Kijk in ’t Jatstraat zijn populair bij Groningers en bezoekers van buiten de stad. En ook de Vismarkt en de Grote Markt zijn zeker een bezoekje waard.

Het grootste probleem voor Groningse winkeliers is echter wel de ligging van de stad. Natuurlijk komen er veel mensen uit Groningen zelf, en ook uit nabije provincies Friesland en Drenthe naar Groningen. En ook uit de rest van Nederland komen heel wat bezoekers naar de Parel van het Noorden. In vergelijking met de verkeerssituatie in bijvoorbeeld Utrecht en Amsterdam, is het centrum van Groningen nu nog wat lastig te bereiken, maar door de aanpassingen die gemaakt worden aan het Julianaplein en de Zuidelijke ringweg, zal het kloppende hart van Groningen over een paar jaar prima bereikbaar zijn!

Desondanks zouden winkeliers er goed aan doen om ook online actief te worden: een webshop beginnen is een ideale manier om makkelijk klanten uit heel Nederland te bereiken. Met een goede webshop wordt de kracht van een winkel versterkt, zonder in te leveren op de kwaliteit van de fysieke winkel in de stad.

Een win-win situatie dus, door de hogere omzet en goede marge. De enige investering die nodig is, zijn de tijd en moeite die je in het bouwen van de webshop zelf moet steken en in de promotie ervan via sociale media. Ook de vindbaarheid van de webshop is van groot belang, dus investeren in de SEO van je webshop is ook aan te raden.

Een winkel kan tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder een webshop. De online verkopen zijn de laatste jaren zo hard gestegen dat ook lokale ondernemers wel mee móeten gaan in de online wereld. En het voordeel is dat een investering in een webshop tegenwoordig helemaal niet meer zo groot hoeft te zijn.

Je kunt namelijk veel zelf doen met systemen als Wix, die je kant en klare software bieden om een eigen webshop te beginnen. Je zorgt voor een mooi design, plaatst je producten in je webshop, koppelt een betaalsysteem als Mollie en klaar is kees: je webshop staat live. Het voordeel is dat je nu niet meer alleen het lokale winkelende publiek bereikt, maar dat met je nieuwe webshop ook de rest van Nederland aan je voeten ligt. Naast je omzet in de fysieke winkel krijg je er een extra inkomstenbron bij. Wie weet levert dit ook nog wel inkoopvoordelen op, omdat je meer af kan nemen doordat je afzetmarkt gegroeid is.

Een vraag die winkeliers die ook een webshop gaat starten zichzelf logischerwijs stellen, is: ‘waar haal ik de tijd vandaan?’ Je kan toch niet in je winkel staan en tegelijkertijd alles in je webshop regelen? Misschien kun je het je nu nog moeilijk voorstellen, maar dat kan dus wél! Het voordeel van een webshop is dat je die gewoon kan laten draaien zonder dat je alles continu volgt. Op momenten dat het wat rustiger is in de winkel en het jou dus uitkomt, kun je vervolgens de bestellingen die via de webshop zijn binnengekomen afhandelen.

Een andere goede optie is iemand aannemen voor je webshop. Misschien wel een stagiair marketing & communicatie, die ook nog eens je social media kanalen bij kan houden. Zo houd je de kosten laag en kun je toch vol op je webwinkel inzetten, zelfs als jij zelf in de winkel staat te werken. Als je het goed doet, levert de webshop meer dan genoeg extra omzet op om ook die stagiair of een extra personeelslid te betalen.

Een webshop draait altijd, 24/7, en het hele jaar door. Naast het feit dat je makkelijk heel Nederland (en misschien wel over de grenzen ook) kan bedienen, is dat een groot voordeel ten opzichte van je fysieke winkel. Daarnaast zijn de kosten van een webshop ook veel lager dan die van een fysieke winkel. De huur van de zaak, het personeel dat erin moet staan en het gas, water en licht kosten iedere maand vaak duizenden euro’s.

Al deze vaste lasten kun je van de balans schrappen door volledig online te gaan en alles vanuit een kantoor (of zelfs vanuit huis) te regelen. Je betaalt alleen de kosten van de webshop, zoals abonnementskosten en hosting, en wellicht hou je ook een potje apart voor een advertentiebudget (voor social media als Facebook en Instagram), maar verder kost het je niks. De enige vereisten zijn een goede computer en genoeg ruimte om je inventaris op te slaan. Maar deze kosten staan in geen verhouding tot de kosten van het huren van winkelruimte in de binnenstad van Groningen. Het is de moeite waard om je eens in de mogelijkheden te verdiepen, misschien brengt het je wel op hele goede ideeën!