Als jij je content hebt afgestemd op de behoeften van jouw klant, als jouw klant geholpen is na een bezoek aan jouw website of actie onderneemt naar aanleiding van de informatie op jouw site, laat je zien dat je weet wie je doelgroep is. De content op jouw website is geoptimaliseerd voor de zoekmachines en voor de zoekintentie van jouw klant of doelgroep. SEO (Search Engine Optimalization) hangt nauw samen met linkbuilding. Voordat je begint met linkbuilding, doe je eerst een zoekwoordenonderzoek waarmee je de zoekintentie van jouw doelgroep in kaart brengt (dit kun je natuurlijk ook laten doen door een professioneel bureau). Na een zoekwoordenonderzoek houd je de focus zoekwoorden en de belangrijkste ‘long tail zoekwoorden’ over. Wat is een long tail zoekwoord? Neem bijvoorbeeld de zoekterm ‘headset’. Google kan op basis van die ene term niet inschatten naar welk soort headset je op zoek bent, dus laat hij je alle relevante informatie zien die te maken heeft met een headset. Hoe specifieker je bent in je zoektermen (bijvoorbeeld ‘headset met microfoon’) hoe beter de resultaten zijn die Google je zal laten zien. Daar staat tegenover dat jouw website die specifieke termen in de tekst moet hebben.
Nog een interessante ontwikkeling op het gebied van long tail zoekwoorden: met de komst van de smartspeaker is de manier waarop we zoektermen invoeren ook veranderd. Bijvoorbeeld: “Hey Google, waar kan ik een in-ear bluetooth headset met microfoon voor in de auto kopen?” is een zin die bestaat uit spreektaal. Je zou ook kunnen zeggen: “Hey Google, bluetooth in-ear headset microfoon auto” maar het is heel menselijk om een volzin uit te spreken wanneer je iets hardop zegt in plaats van te praten in short tail zoektermen. Hier kun je ook rekening mee houden in je SEO/linkbuilding strategie.
Met andere woorden: zorg dat jouw content zodanig relevant is dat de kans groot is dat andere websites gaan verwijzen naar jouw content. Met informatieve en linkwaardige content geef je jouw bezoekers waardevolle informatie, en als je dan ook nog intern verwijst (linkt) naar eerdere (net zo informatief en relevante) artikelen, houd je je bezoekers langer op je website.
Als je daarnaast ook nog focust op de zoekintentie van een bezoeker, kun je daar op een slimme manier mee omgaan in je strategie.
Soms heeft een website meer ‘autoriteit’ dan een andere (dit wordt bepaald door Trust Flow of Domein Autoriteit). Hoe meer autoriteit, hoe meer waarde de link heeft. En hoe waardevoller de link, hoe meer impact het heeft op je rating. De waarde van een link (dus hoe zwaar die meetelt in de ranking) heeft onder andere te maken met de kwaliteit van de content.
Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw website verwijst, hoe meer de link waard is en hoe meer je hieraan hebt. Een manier om de waarde van een website te bepalen is door te kijken naar de Trust Flow of de Domein Autoriteit.
Linkbuilding en content zijn met elkaar verbonden
Bij een sterke linkbuilding strategie hoort een sterke SEO strategie. Beide zijn met elkaar verbonden door zoekwoorden, zoekintentie en interessante content. Ben je benieuwd naar meer manieren waarop content en linkbuilding jouw site kunnen helpen? Neem dan contact op met Webton.