“Marketing en duurzaamheid. Dat is een mooie combinatie, maar het ligt gevoelig”, zo legt Bart Joling als eigenaar en oprichter van Ten Stripes uit. “Want je kunt niet heel groot adverteren met hoe goed je wel niet voor de wereld bent. De consument of klant moet je boodschap écht geloven. Ze willen een oprecht verhaal. Wij mikken echter wel op groene bedrijven die op zoek zijn naar een partner die ze helpt om hun duurzame product of dienst in de markt te zetten. En daarbij maken we dus gebruik van Marketing 3.0.”
Het marketingbureau mikt dus nadrukkelijk op duurzaamheid. “Ik ben commercieel, maar hou me ook al jaren bezig met duurzaamheid", zegt Bart. "Thuis en in m’n werk. Ik wil niet alleen m’n producten verkopen, maar ook iets voor de wereld betekenen. En daarin ben ik vast niet de enige. Bij Ten Stripes hebben we als het gaat om marketing de juiste combinatie gevonden.”
Volgens Bart Joling zijn er veel mooie groene bedrijven begonnen met een duurzame gedachte. “Maar die hebben hun marketing vaak slecht voor elkaar. Terwijl veel traditionele bedrijven graag duurzaamheid willen omarmen, maar die hebben weer moeite om hun groene product in de markt te zetten. Wij hebben de expertise in huis om ze te helpen met de strategie in uitvoer. Want wil je als bedrijf meer impact maken met duurzame producten of diensten, dan moet je er toch echt meer van verkopen.”
De werkwijze is gebaseerd op Marketing 3.0, een concept van marketinggoeroe Philip Kotler. “Marketing 1.0 was gericht op het verkopen van zoveel mogelijk producten. Marketing 2.0 had vooral aandacht voor het tevreden stellen van de klant. Bij Marketing 3.0 moet je ervoor zorgen dat klanten betrokkenheid voelen bij merken. Dat ze het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Ze moeten daarbij het idee hebben dat ze een verschil maken door te kiezen voor jouw bedrijf. Naast het kopen van producten en diensten, moeten die producten en diensten dus ook een bijdrage leveren aan een betere wereld”, zo legt Bart uit. “Zie het als een ‘goede doelen ervaring. Je verkoopt als ambassadeur een goed product met een goed gevoel.”
Marketing 3.0 en duurzaamheid gaan volgens Bart goed samen. Want duurzame bedrijven hebben vaak het juiste verhaal al binnen huis. “Ze moeten het alleen nog vertellen aan de buitenwereld. Wij denken echt dat storytelling ontzettend belangrijk is. Zo kun je dat goede en groene verhaal in de markt zetten. Maar wel op een geloofwaardige manier.”
Ten Stripes liet het Marketing 3.0-concept los op onder andere een middelgrote kantoorinrichter die worstelde met hun propositie. “Uiteindelijk bleek het om een familiebedrijf te gaan met een stel toffe gasten die gewoon een goed product willen leveren. Zo gaven ze tweedehands meubelen een nieuwe kans. Voor de klant bleek de inrichting als nieuw. Een prachtig verhaal. Ook een heel duurzaam verhaal. En vooral oprecht. Maar dat vertelden ze niet. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.”
“Die kantoorinrichter was eerst ook prijsgericht ingesteld. Veel bedrijven denken dat zolang ze maar stunten met hun prijs, dat ze dan wel verkopen. Die zien eerst niet zoveel in een inspirerend verhaal. En dus moeten we ze uit hun comfortzone halen. Vaak zien we wel dat als hun goede verhaal in de krant komt, dat ze de waarde van hun eigen goede verhaal inzien. En als ze vervolgens profiteren van mond-tot-mondreclame binnen de communities die we bouwen, dan zijn ze om. Storytelling is eeuwenoud. Mensen onthouden verhalen.”
Zeker met de groeiende bewustwording rondom duurzaamheid wordt dat oprechte verhaal steeds belangrijker. “Iedereen weet dat we meer met duurzaamheid moeten gaan doen, maar toch is het aantal mensen dat positief denkt over duurzame bedrijven het afgelopen jaar met tien procent gedaald”, legt Bart uit. “Je kunt je dan echt onderscheiden met een verhaal waaruit blijkt hoe je bijdraagt aan een betere wereld.”
Ook in marketingland zijn steeds meer partijen die bezig zijn met duurzaamheid. “Maar opvallend genoeg zijn er maar weinig marketingbureaus die Marketing 3.0 inzetten. We zitten dus in een niche en daarom verzorgen we de marketing van bedrijven van strategie tot uitvoering. Uiteindelijk geven we onze klanten een missie, visie, USP’s, kernwaarden en een merkbelofte. Plus dat ene zinnetje waarvan je wil dat je medewerkers het met een glimlach op hun gezicht op een verjaardag vertellen.”
“En ja. Het inzetten van Marketing 3.0 is knokken”, zegt Bart. “De wereld wordt gestuurd door geld. Dát gaan we niet veranderen. Maar het wordt tijd dat we de impact van producten en diensten op de mens en het milieu gaan meerekenen. Dat krijg je namelijk het echte eerlijke verhaal. Die beweging komt op gang en zal zich doorzetten. En je zult zien dat bedrijven die Marketing 3.0 inzetten ook nog meer impact gaan maken.”