In de komende maanden werkt Groningen Airport Eelde diverse onderzoeken nader uit. De introductie van deze glijvluchten past in het beleid van de noordelijke luchthaven om een duurzame luchthaven te worden.
Voordelen
De luchthaven Schiphol heeft al goede ervaringen met deze vorm van aanvliegen. Vooral in de nachtelijke uren worden deze glijvluchten, ook wel Continuous Descent Approaches, toegepast vanwege de weinige geluidhinder. Deze milieuvriendelijker wijze van aanvliegen vereist een andere werkwijze van de luchtverkeersleiding. Het naderende vliegtuig moet hoger gaan vliegen en de naderingsroute ligt vanaf grotere afstand vast. Aangezien een naderend vliegtuig maximale kwaliteit en ruimte nodig heeft, is het gevolg is dat er minder vliegtuigen per uur op een vliegveld kunnen landen. Bij grote drukte kunnen de glijvluchten daarom overdag nog niet worden toegepast.
Speciale apparatuur
De vliegtuigen moeten voor de glijvluchten speciale navigatieapparatuur aan boord hebben. In eerste instantie zullen deze glijvluchten vooral bij grotere vliegtuigen worden toegepast. Kleinere vliegtuigen hebben nog niet de capaciteit om deze apparatuur toe te passen. De nieuwe procedures worden de komende maanden eerst in simulatoren getest. Daarna moeten ze door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden goedgekeurd.
Duurzame luchthaven
Groningen Airport Eelde heeft het streven om een duurzame luchthaven te worden. Naast de introductie van (milieuvriendelijke) glijvluchten onderzoekt de luchthaven ook de mogelijkheid tot brandstofbesparing door bij binnenkomende vliegtuigen op één motor te taxiën naar het platform. Hierdoor vindt er per vlucht een besparing van enkele tientallen kilo’s brandstof plaats. Verder denkt de luchthaven aan het opslaan van warmte om de startbaan en het platform in de winter ijsvrij te houden.