Groen Genieten
Door actief beleid te voeren op het gebied van duurzaamheid komt het bedrijf in aanmerking voor het horecalabel Groen Genieten, dat in juni is gelanceerd door duurzaamheidsplatform Groningen Werkt Slim. Horecaondernemers ontvangen het label als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden op het gebied van het verduurzamen van hun onderneming. “Groningen bruist van de horeca”, zegt Frank Wichertjes, een van de adviseurs van Groningen Werkt Slim. “Met het label hopen we dat horecaondernemers worden aangespoord om aan de slag te gaan met verduurzamen, en dat ook aan de buitenwereld laten zien.”
Het label moet voor horecaondernemers een laagdrempelige manier zijn om met duurzaamheid bezig te gaan, legt Frank uit. “We willen niet dat ons label een stok achter de deur is, maar juist een stimulans. Als ondernemers nog wat zoekende zijn wat betreft verduurzamen, dan denken we graag mee en geven we gratis advies.”
De voorwaarden voor het label gaan grotendeels over het verduurzamen van het pand. “Daar zit veel laaghangend fruit bij”, benadrukt Frank, “zoals het installeren van ledverlichting of het gebruik van een slimme meter.” Daarnaast zijn er ook voorwaarden die een grotere investering vragen, zoals het isoleren van een pand. Gaan ondernemers een stap verder, door ook duurzame keuzes te maken in het aanbod, of door met duurzame leveranciers samen te werken, dan komen ze in aanmerking voor Groen Genieten Plus.
Voor ondernemersstel Gezinus en Margreet is die ‘stap verder’ dagelijkse kost. De meeste ingrediënten die bij de twee vestigingen van Wadapartja op je bord belanden, komen niet van ver. De vis komt uit Lauwersoog, de yoghurt uit Drenthe, het brood van Gronings graan en het vlees – als het al wordt gebruikt – van slagerij Boersma uit Grijpskerk. De sla komt van de Eemstuin in Uithuizermeeden, evenals de eetbare bloemetjes om het bord op te vrolijken. “Zo weten we zeker dat die bloemetjes niet met gif zijn opgekweekt, én dat ze geen lange reis hebben afgelegd tot hier.”
Waarom van ver halen?
Doordat ‘Lokaal en Duurzaam’ een van de vier waarden van Wadapartja is, wordt Gezinus er constant aan herinnerd om zich daarvoor in te zetten. Maar het is ook een logische keuze, vindt hij. “Als producten hier toch al zijn, waarom zou je ze dan van ver halen?” Bovendien heb je meer zicht op de hele keten, legt hij uit. “Neem onze eieren. Die krijgen we van onze leverancier Boer&Chef uit Drachten, een groothandel die samenwerkt met lokale boeren en kwekers. Zo weten we dat de kippen vrij rond kunnen scharrelen.”
Ruimte voor verbetering is er altijd, dat ziet ook Gezinus. Hij wijst op de avocado’s die op de menukaart staan. “Die zijn per definitie niet duurzaam, want er is veel water nodig voor de productie. Lokaal zijn ze bovendien al helemaal niet.” Dat ze toch op de menukaart staan komt door de populariteit van de groente, al is Gezinus al aan het nadenken over een vervanger. “Bij voorkeur iets lokaals, zoals erwten.”
Ook het pand kent nog verbeterpunten. Op beide locaties wordt al wel elektrisch gekookt en staat er dubbel glas in de kozijnen, maar er wordt in de oude panden nog wel gestookt met cv-ketels. Dat zou Gezinus graag anders zien. “De afgelopen jaren waren niet echt normale jaren, met de corona- en de energiecrisis, maar zo langzamerhand kan er weer een beetje worden ondernomen, dus wie weet.” Wadapartja is ook met Groningen Werkt slim in gesprek over het verder verduurzamen op energievlak.
Tot die tijd doet Gezinus wat er wel kan: een slimme thermostaat, de machines ‘s nachts uitzetten en gebruik maken van ledlampen. Én anderen inspireren, hoopt Gezinus. “We willen onze visie ook proactief uitdragen en het belang ervan duidelijk maken aan de wereld. Ik hoop dat andere ondernemers ons daarin nadoen, dan bedenken we bij Wadapartja wel weer iets nieuws.”