Daarbij krijgt de gebruiker niet alleen de zoekresultaten van de gezochte foto’s, maar ook een preview van de foto-verzameling en van de website waar de gezochte foto’s onderdeel van uitmaken.
Mediabedrijven en de reisbranche
Publishers als Ilse Media en Seniorweb kunnen de zoekresultaten van Kalooga op hun
eigen websites publiceren als aantrekkelijke aanvulling op hun eigen diensten. Kalooga
heeft de samenwerkingsvorm met dergelijke publishers gekozen om de Internetgebruiker
optimaal van dienst te kunnen zijn. Daarnaast krijgen mediabedrijven en hun
adverteerders zoals Ferio en TUI hiermee een nieuw marketing-tool in handen: zij
kunnen de internet-consument nu ook visueel bereiken. Iets dat geen enkel bedrijf tot nu
toe gelukt is.
Sinds het voorjaar van 2007 heeft Kalooga bovendien getest in hoeverre de zoekdienst
toepasbaar zou zijn voor de reisbranche. Nadat het businessmodel succesvol bleek te
zijn, is de techniek verder ontwikkeld en is het bedrijf verder ingericht. Naast de
reisbestemmingen is nu ook de eerste basis van de generieke zoekdienst online op
www.kalooga.nl. Inmiddels zijn hier miljoenen internet-foto’s doorzoekbaar.
Kalooga
Het Groningse internetbedrijf Kalooga is twee jaar geleden opgericht door Merijn
Terheggen en een aantal Groningse ondernemers. Sinds deze maand is Eldert van
Wijngaarden toegetreden tot de directie.
De visuele search van Kalooga vormt een waardevolle aanvulling op de wereldwijde
zoekmarkt. Deze week heeft zij een, nog bescheiden, generieke zoekdienst gelanceerd
die zij snel zal uitbreiden. De komende maanden zal Kalooga haar diensten via meerdere
publishers landelijk beschikbaar stellen. In 2008 wil het bedrijf haar diensten ook via
internationale portals gaan aanbieden.
Meer informatie en de zoekdienst vindt u op de site www.kalooga.nl
Innovatie
Gronings bedrijf: concurrent voor Google en Yahoo met nieuwe fotozoekdienst Kalooga
Het Groningse internetbedrijf Kalooga heeft gisteren een nieuwe internet-fotozoekdienst gelanceerd. Met deze unieke zoekdienst streeft Kalooga de grote zoekbedrijven als Yahoo en Google wereldwijd voorbij op het gebied van images. Het unieke aan de visuele zoekdienst van Kalooga is dat deze haar bezoekers in staat stelt afbeeldingen te zoeken in fotoverzamelingen op het internet. Kalooga herkent en analyseert verzamelingen van afbeeldingen op verschillende niveaus, waardoor de gebruiker niet alleen meer, maar ook meer relevant fotomateriaal vindt.
Leestijd: 1 minuut