Innovatie
Gronings bedrijf: websites automerken slecht vindbaar in zoekmachines
Ruim 80% van alle automerken is met hun website slecht vindbaar in de Nederlandse zoekmachines. De website van het automerk Nissan was vrijwel onvindbaar, de website van Opel was het best vindbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van het Groningse bedrijf Traffic4u.
Leestijd: 1 minuut
Het onderzoek had als doel de vindbaarheid in kaart te brengen van de websites van automerken in de zoekmachines. De posities van de websites zijn geanalyseerd en de redenen voor een eventuele slechte vermelding zijn onderzocht.Traffic4u heeft de posities onderzocht van 29 bekende automerken en op basis van deze posities een ranglijst samengesteld. Opel (www.opel.nl) is in de zoekmachines het best vindbaar en staat fier bovenaan in de ranglijst, gevolgd door Audi en Chrysler. Het merendeel van de websites was echter zeer slecht vindbaar, ruim 80% van de automerken scoorde lager dan een zes. Wie via de zoekmachines zoekt naar de Nederlandse website van Nissan of het exclusieve Jaguar kan lang zoeken, deze sites blijken vrijwel onvindbaar te zijn. Gert-Jan Munneke, Managing Partner van Traffic4u: ‘Veel automerken hebben bij het bouwen van hun website weinig tot geen aandacht besteed aan de zoekmachines. Slechts een kleine investering zou de posities van de websites zienderogen doen laten stijgen.’ Met circa 750.000 autogerelateerde zoekopdrachten per maand zijn auto’s zeer populair in zoekmachines. Vooral de types zijn erg populair, maar de automerken behalen op hun types geen hoge scores. Opel is de enige die naar behoren scoort als men zoekt op bijvoorbeeld Opel Astra. De overige merken laten het qua types afweten. Met name Nissan spant hierbij de kroon. Wie op het type Nissan Primera zoekt, het type dat recentelijk groots werd geïntroduceerd, komt nooit de website van Nissan tegen. Dat er geen relatie bestaat tussen een hoog marketingbudget en een goede vindbaarheid in de zoekmachines bewijst ook Mercedes. Dit merk is op haar types vrijwel onvindbaar.