Voor het realiseren van beide projecten is er vanuit het Rijk een bijdrage nodig van € 78 miljoen. Volgens de ondertekenaars van de Groningse brief is het redelijk dat het Rijk bijdraagt aan deze twee voor Groningen belangrijke projecten omdat Groningen ook moest bijspringen voor twee projecten van het Rijk: de zuidelijke ringweg in Groningen, en Groningen Spoorzone (de vernieuwing van het Hoofdstation).
Wunderline
Door te investeren in de kwaliteit van de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Groningen en Bremen geven de provincie Groningen, Land Nedersaksen en Vrije Hanzestad Bremen samen een impuls aan de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio, zo stellen de ondertekenaars. Het uiteindelijke doel is dat reizigers na 2030 comfortabeler zonder overstap tussen Groningen en Bremen kunnen reizen.
Verdubbeling Rijksweg N33 Midden
Om het sociale en economische perspectief voor heel Groningen te verbeteren, is het belangrijk dat noordoost Groningen beter bereikbaar wordt, aldus de ondertekenaars.
"De N33 is cruciaal voor een goede ontsluiting van de bestaande en nieuwe bedrijvigheid in de haven- en industrieclusters in Delfzijl en de Eemshaven. Desondanks is het de enige haven van nationaal belang die niet is ontsloten met een 4-baansweg. De snelle ontwikkeling van (nieuwe) duurzame activiteiten, mede door de geplande uitbreiding van de Eemshaven, in combinatie met de grootse plannen die er rondom waterstof zijn in Groningen, maken nationale investeringen in de regionale infrastructuur noodzakelijk en van maatschappelijke en economische toegevoegde waarde", zo schrijven ze.
Klik hier voor de gezamenlijke oproep van de provincie Groningen, een aantal Groninger gemeenten en het bedrijfsleven aan informateur Mariëtte Hamer.