Innovatie

Grote bedrijven slecht vindbaar in zoekmachines, concludeert Gronings internetbedrijf

Het aan de Steentilkade in Groningen gevestigde internetbedrijf ‘Traffic4u’ heeft een opmerkelijk onderzoek laten verrichten waaruit blijkt dat grote bedrijven bij het ontwikkelen van hun websites veel te weinig aandacht schenken aan zoekmachines. Dat betekent dat hun websites veel minder bezocht worden dan mogelijk is.


Leestijd: 3 minuten

Traffic4u onderzocht de posities inzoekmachines van de top 50 bedrijven met de hoogste reclame uitgaven, endaaruit bleek dat 92% slecht vindbaar is. Uit onderzoek dat Multiscopein opdracht van Traffic4u uitvoerde onder haar internet panel, bleek dat69% van de internetters niet verder dan de derde pagina in dezoekresultaten kijkt. Daaropvolgend onderzocht Traffic4u de vindbaarheidvan de adverteerders, en slechts 4 van de onderzochte bedrijven stondgemiddeld op één van die eerste drie pagina’s.Zoekmachine gebruikOmdat er in Nederland weinig tot geen onderzoek was gedaan naar hetgebruik van zoekmachines schakelde Traffic4u Multiscope in om een breeden uitgebreid onderzoek uit te voeren onder de Nederlandse internetters.Zoekmachines zijn hot, zo bleek dat 98% van de internetters er gebruikvan maakt en tweederde geeft minimaal 4 zoekopdrachten per week (69%).Maar internetters zijn niet geduldig, tweevijfde (41%) kijkt niet verderdan de eerste pagina met zoekresultaten, slechts 31% kijkt verder dan dederde pagina met zoekresultaten. Slecht vindbaarNaar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek van Multiscope deedTraffic4u nader onderzoek naar de vindbaarheid van bedrijven. Onderzochtis hoe de vindbaarheid van de bedrijven is bij hun bedrijfsnaam en 4relevante keywords. Zo is er voor de ABN AMRO, de Postbank en de INGBank binnen zoekmachines (Ilse, Google, Altavista.nl, Altavista.com,Vindex, Lycos en MSN) naast de bedrijfsnaam op de volgende keywordsgezocht: ‘bank’, ‘verzekeringen’, ‘sparen’ en ‘beleggen’.Opvallend is dat met name de overheidsbedrijven op internet relatiefgoed vindbaar zijn. De NS en de ministeries van Defensie en Financiënvullen de top 3 van best vindbare bedrijven. Van de biermerken isGrolsch het beste vindbaar op voor hen relevante keywords bier,brouwerij, pils en pilsner. Heineken is weer veel slechter vindbaar opdeze termen. Van de mobiele telefoonproviders is Telfort de bestvindbare. Daarentegen zijn de bedrijven Schwarzkopf, Zwitsal (onderdeelSara Lee), en Hunkemöller (onderdeel van Vendex KBB Fashion) uitermateslecht, tot geheel niet vindbaar op internet. Uitgebreide resultaten vandit onderzoek zijn te bekijken op www.traffic4u.nl.Zoekmachine slecht?De slechte vindbaarheid van de bedrijven ligt volgens Gert-Jan Munneke,managing partner Traffic4u BV, aan het feit dat er bij de bouw vanwebsites geen rekening wordt gehouden met zoekmachines. ‘Er wordt bij debouw, terecht, veel tijd en aandacht besteed aan het uiterlijk voor debezoeker, waardoor bijvoorbeeld door het gebruik van flash de websitegeheel onleesbaar wordt voor zoekmachines. Wij lossen deze problemen danop waardoor een website wel goed leesbaar wordt en dus beter vindbaar.” Dat het voor een organisatie van belang is om goed in een zoekmachine testaan blijkt ook uit het onderzoek van Multiscope; 80% van deNederlandse internetpopulatie wijt het ontbreken van de aanbieder inzoekresultaten aan de aanbieder en niet aan de zoekmachine. Traffic4u is een jonge, snel groeiende onderneming die zich heeft gespecialiseerd in het behalen van top posities in zoekmachines. Door een in eigen huis ontwikkelde techniek in combinatie met specifieke know how, wil dit bedrijf er voor zorgen dat bedrijven optimaal vindbaar worden in de belangrijkste Nederlandse en internationale zoekmachines op het internet.Door de jaren heen heeft Traffic4u zich ontwikkeld als een expert op het gebied van het zogenaamde Search Engine Positioning (SEP). ‘De techniek die wij hiervoor hebben ontwikkeld staat garant voor uitstekende zoekresultaten in zoekmachines van klanten van Traffic4u. Dankzij deze techniek is het mogelijk alle voor u website relevante keywords hoog te plaatsen in de zoekmachines. Dit alles kan zonder enige aanpassing aan uw eigen website. Dit is dus ideaal om meer Traffic te genereren voor welke website dan ook. ‘, meldt het bedrijf op haar website.