DCPI is eerste volledige en objectieve maatstaf voor klantprestaties in Nederland
De DCPI (Dutch Customer Performance Index) meet de klantprestaties van bedrijven langs twee dimensies:
1)de geleverde waarde richting de klant (V2C: value to customer)
2)de toekomstige waarde van de klant voor het bedrijf (V2F: value to firm)
Elke dimensie is onderbouwd met een robuust wetenschappelijk model waarin factoren een rol spelen als: aanbevelingen (Net Promotor Score), maandelijkse bestedingen, loyaliteit en gepercipieerde prijs-prestatie verhouding. De DCPI is bedoeld voor financiële analisten, managers en wetenschappers om de prestaties en waardeontwikkeling van bedrijven te volgen en zal via www.dcpi.nl periodiek worden gerapporteerd. Met de DCPI worden de klantprestaties van de grote Nederlandse bedrijven voor het eerst volledig vastgesteld en gerapporteerd. In de Verenigde Staten is dit al jaren gebruikelijk.
De Genomineerden
De eerste meting van de DCPI heeft plaats gevonden onder ruim vier duizend Nederlandse consumenten. Per sector zijn de bedrijven met de hoogste DCPI-score genomineerd voor de Customer Performance Awards 2010, te weten in alfabetische volgorde per sector:
Energie: BP, Delta en Shell
Financiën: Interpolis, Rabobank en Univé
Reizen: Holland International, Landal Greenparks en Thomas Cook
Retail: Bol.com, Hema en Ikea
Supermarkten: Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros en Lidl
Telecommunicatie: Hi, T-Mobile en Vodafone
Vervoer: KLM/Air France, Martinair en NS