Om de tunnel en passage te kunnen bouwen moet er een bouwkuip komen. Daarom is aan de zuidzijde van het station de bouw van de wanden voor de bouwkuip begonnen. ‘Een belangrijke stap in het project; we zijn gestart met de ondergrondse bouw’, zo meldt ProRail enthousiast.
Trillingsvrij en geluidsarm
Een bouwkuip zorgt ervoor dat je grond weg kunt graven zonder dat de wanden inzakken. Is het zand weggegraven, dan kun je erin bouwen. In project Groningen Spoorzone is gekozen voor het gebruik van diepwanden om de bouwkuip te maken. Een methode die trillingsvrij en geluidsarmer is dan bijvoorbeeld het slaan of trillen van damwanden en dus zorgt voor minder hinder in de omgeving.
Diepwanden definitieve wanden
Een diepwand bestaat uit verschillende panelen van in de grond gevormd gewapend beton. Om een diepwand te maken wordt er eerst een diepe sleuf in de grond gegraven met bentoniet als steunvloeistof. Die stof zorgt ervoor dat de sleuven tijdens het graven stabiel blijven en het zand niet inzakt.
Vervolgens komt er in de sleuf een wapeningskorf waar beton in wordt gestort. Bentoniet is lichter dan beton en komt bij het storten van het beton omhoog, wordt dan opgezogen en in de bentonietcentrale gefilterd voor hergebruik.
Als het beton is uitgehard heb je dus een gewapende wand. Meestal zijn de wanden van een bouwkuip tijdelijk. In dit project niet. De diepwanden die nu gemaakt worden blijven namelijk staan; het zijn de ondergrondse (constructieve) wanden van de voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling.
Meerdere kuipen
Het aanbrengen van de diepwanden van de zuidelijke kuip duurt naar verwachting tot begin 2021. Dan kan gestart worden met ontgraven van de bouwkuip. Op het middenperron van het station, waar voorheen de Kiosk stond, bouwt de aannemer later in 2021 ook een bouwkuip volgens dezelfde methode