"Onze site biedt een platform tussen de gast en het restaurant", aldus Josse Zwols, woordvoerder van de site. "In de hotelwereld is het al de normaalste zaak van wereld om online te boeken. Restaurants beginnen deze mogelijkheid nu ook te ontdekken en wij bieden daar de site voor."
Er zijn in Nederland al enkele initiatieven die het mogelijk maken online te reserveren bij restaurants. Zwols: "Vaak zie je dat onze concurrenten maar een handjevol restaurants aanbieden en dan vaak alleen maar in de grote steden. Bij ons is standaard élk restaurant te reserveren."
www.Tafelreserveren.nl heeft hiervoor een callcenter beschikbaar die de reserveringen doorbelt. "Zie het als service, de gast reserveert en wij bellen direct voor beschikbaarheid. Meestal ontvang je binnen tien minuten de bevestiging", aldus Zwols. De dienst moet uiteindelijk self-service worden doordat restaurants de reserveringen via mail, sms of fax ontvangen.
De afgelopen weken is er uitvoerig getest met de site in samenwerking met een hondertal restaurants. Zwols: "De reacties zijn uitermate positief. We merken dat er behoefte is aan een extra kanaal dat gelijk omzet genereert." De restauranthouder betaalt per gast 1 euro commissie aan Tafelreserveren.nl. "Als je bedenkt dat je voor 2 euro dat ene tafeltje wel bezet krijgt, dan is die keus snel gemaakt."
Er waren ook minder positieve reacties. "We merken dat een heel klein aantal restaurants nog niet de meerwaarde inziet van deze manier van marketing", aldus Zwols, "maar als je buurman hierdoor zichtbaar extra omzet genereert dan is dat wel zuur. Het is ook meer een kwestie van cultuurverandering, net zoals een aantal jaar geleden dit bij hotels is gebeurd".
Na afloop van een diner worden de gasten gevraagd om een review achter te laten. Zwols: "Daardoor krijgen onze reviews meer waarde dan bij de standaard reviewsites, je weet namelijk dat dit een review is van iemand die ook daadwerkelijk daar heeft gegeten. Onze website zal deze reviews zwaarder wegen."