De jury, onder voorzitterschap van prof.dr. Pieter Vijn van de Nyenrode Business Universiteit, noemt de Klantencarrousel ‘een doorbraak in denken en uitvoering’ bij de politie. De jury schrijft ook dat ze onder de indruk is over innovatieve manier waarop in Groningen de traditionele meting naar de mening van burgers over de politie is omgezet naar een methode die per contactsoort verbeteringen oplevert en daarmee leidt tot vergroting van het vertrouwen in de politie. Regiopolitie Groningen troefde Yamaha Motor Europe af die tweede werd.
De filosofie achter de Klantencarrousel is niet in beeld te krijgen hoeveel mensen tevreden zijn over de politie maar juist het percentage ontevredenen, toegespitst op het soort van het contact dat er met de politie is geweest. De geestelijke vader van het systeem Johan Huizing:‘Je kunt denken: we hebben een zeven dus gaat alles goed. Maar het is een verschil of je tien zevens krijgt, of vijf negens en vijf vijven.’ De klantencarrousel is ontwikkeld omdat de politie heel verschillende soorten contacten met burgers heeft, variërend van betrokkenen bij een verkeersongeluk tot en met inbrekers. Door die verscheidenheid aan contacten is het niet mogelijk met één vragenlijst de plussen en minnen op een rij te krijgen.
Met de klantencarrousel wordt digitaal aan de hand van specifieke vragenlijsten de reactie van mensen gemeten. Daardoor kan de politie heel gericht per onderdeel eventuele verbeteringen doorvoeren. Aan de hand van de uitkomsten van de meting wordt inmiddels binnen de Groninger politie gewerkt aan een methode om burgers na afloop consequent te informeren over het verloop van een aangifte.
De klantencarrousel wordt zowel door Groningen als de politiekorpsen van Drenthe en Fryslân ingezet. Binnenkort volgt een landelijke presentatie.