Innovatie

Leerlingen op Vrije Scholen presteren minder, maar hebben meer plezier

Leerlingen van Vrije Scholen in het voortgezet onderwijs in Nederland behalen lagere resultaten op wiskunde en Nederlands en hun probleemoplossend vermogen is geringer dan bij leerlingen van normale scholen. Ze gaan echter wel met meer plezier naar school. Ze zijn althans gemotiveerder om te leren, kunnen beter plannen, en hebben een betere relatie met hun docent. Dat is de conclusie van een onderzoek waarmee onderwijskundige Hilde Steenbergen op 12 maart hoopt te promoveren aan de Rijksuniversiteit Groningen., aldus vrijdag een woordvioeder van de universiteit.


Leestijd: 1 minuut

Vrije scholen zijn scholen die gebaseerd zijn op het antroposofische gedachtengoed van Rudolf Steiner. In het voortgezet onderwijs gaan zo’n zevenduizend leerlingen naar deze scholen, waar in het onderwijsprogramma meer aandacht is voor de creatieve ontwikkelingen van kinderen.
*
Volgens het Groningse promotieonderzoek presteren kinderen op deze Vrije Scholen in het voortgezet onderwijs minder goed op cognitieve vakken doordat ze veelal hun vooropleiding hebben genoten op Vrije Scholen in het basisonderwijs. Daar hebben ze cognitieve vakken minder goed geleerd, aldus de onderzoekster. Deze cognitieve achterstand lopen de leerlingen volgens haar ook niet meer in.
*
Maar Vrije Schoolleerlingen zijn over het algemeen wel milder, meer geneigd anderen te helpen, ze zijn autonomer en gaan daardoor met meer plezier naar school.