Innovatie

NOM stapt in in Groningen ontwikkeld zoekprogramma voor foto’s: Kalooga veelbelovend; nu al twintig medewerkers in Mediacentrale

De N.V. NOM en enkele private investeerders hebben een nieuwe financieringsronde in het Groningse bedrijf Kalooga B.V. afgerond. Kalooga levert visuele search content op basis van een innovatieve zoekdienst waarmee fotoverzamelingen op het internet doorzoekbaar worden gemaakt. Mede door deze financiële injectie en de aanwezigheid van kennis en ervaring bij de NOM en de private investeerders, kan het bedrijf verder haar internationale ambitie vormgeven.De komende maanden zal de technologie worden uitgebreid, waardoor vele tientallen miljoenen extra fotoverzamelingen aan de huidige index van Kalooga worden toegevoegd. Verder wordt er geïnvesteerd in het uitbreiden van het internationale netwerk van publishers en adverteerders.


Leestijd: 2 minuten

De zoekmachine van Kalooga vormt een waardevolle aanvulling op de wereldwijde zoekmarkt en introduceert een nieuwe vorm van internet marketing.

De zoekmachine van Kalooga maakt gebruik van een innovatieve zoektechniek. Deze techniek herkent en analyseert verzamelingen van afbeeldingen. Hierdoor vindt de gebruiker – ten opzichte van andere zoekmachines – niet alleen meer fotomateriaal, maar sluit het gevonden fotomateriaal doorgaans ook veel beter aan bij het gezochte.

Naast het zoekportaal worden de visuele zoekresultaten gedistribueerd naar online media (publishers als Elsevier en Voetbalzone) die hiermee hun redactionele content visueel verrijken. Een unieke visuele koppeling met adverteerders stelt publishers daarnaast in staat kosten te besparen en additionele inkomsten te genereren.

Nieuwe ontwikkelingen

Binnen Europa breidt Kalooga haar huidige activiteiten in Nederland, Zweden en de UK het komend jaar uit. Daarnaast worden activiteiten ontplooit in België, Duitsland en Spanje. Hiermee zal het huidige netwerk waarbinnen ruim 50 miljoen keer per maand Kalooga content wordt geserveerd aan internetgebruikers, volgens verwachting worden vertienvoudigd. Naast een forse uitbreiding van het aantal fotoverzamelingen worden nieuwe analyse technieken ontwikkeld, waardoor de kwaliteit van de visuele zoekresultaten significant zal verbeteren.

Kalooga

Het Groningse internetbedrijf Kalooga is 4 jaren gelden opgericht door Merijn Terheggen en een aantal Groningse ondernemers. De huidige directie bestaat uit Folkert Ringnalda, Eldert van Wijngaarden en Mathijs Homminga. Kalooga is gevestigd in de Mediacentrale in Groningen. Er werken momenteel 20 mensen bij het bedrijf.

N.V. NOM
De NOM, Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland, verstrekt risicodragende financiering en participeert in Noord-Nederlandse bedrijven, biedt begeleiding bij investeringen, subsidieaanvragen en locatiekeuze, bevordert investeringen in Noord-Nederland en initieert projecten die de concurrentiekracht van het regionale bedrijfsleven vergroten.

NOM Finance is onderdeel van NOM en is een betrokken investeerder die investeert in kansrijke ondernemingen. Daarbij gaat de betrokkenheid verder dan alleen het verstrekken van risicodragend vermogen. NOM Finance zet de kennis en ervaring van participaties, financiers en adviseurs actief in voor de ondernemingen in haar portefeuille. Er wordt gezocht naar investeringsmogelijkheden in startende en groeiende ondernemingen en in ondernemingen waar opvolging of overname aan de orde is. NOM heeft circa € 100 miljoen geïnvesteerd in ruim 130 ondernemingen die gevestigd zijn of zich gaan vestigen in Groningen, Frŷslan of Drenthe.