Innovatie
Noorden en Flevoland roepen Tweede Kamer op Zuiderzeelijn niet op te geven
En nog is de Zuiderzeelijn niet verloren! Hoewel het kabinet de Zuiderzeelijn niet ziet zitten, geeft het Noorden de strijd niet op. Commissaris der Koningin Max van den Berg wijst er op dat de Tweede Kamer nog aan bod moet komen, deze week. Volgens hem zijn er voor de Tweede Kamer nog voldoende argumenten om die Zuiderzeelijn niet af te serveren. In onderstaande persverklaring schrijft de Stuurgroep Zuiderzeelijn wat in haar ogen de argumenten zijn om de Zuiderzeelijn niet in te ruilen voor een compensatie van twee miljard. Volgens de Stuurgroep is het wachten nog op een interessante planstudie.(LAATSTE NIEUWS: Morgen om 18.00 uur komen Provinciale Staten bij elkaar voor een spoeddebat over de Zuiderzeelijn. Aanleiding hiervoor is het kabinetsbesluit van afgelopen vrijdag, om af te zien van de snelle spoorverbinding van Schiphol naar Groningen. Provinciale Staten willen zich beraden op de ontstane situatie vóór het debat over de Zuiderzeelijn plaatsvindt in de Tweede Kamer. )
Leestijd: 3 minuten
Voordelen Zuiderzeelijn
Het kabinet en de Regionale Stuurgroep Zuiderzeelijn zijn er de afgelopen weken niet in geslaagd om tot overeenstemming te komen op welke wijze de Zuiderzeelijn moet worden beoordeeld. De grootste verschillen van inzicht tussen het kabinet en Noord-Nederland liggen op het vlak van de ruimtelijk-economisch structuurversterkende werking van de Zuiderzeelijn. De Zuiderzeelijn zorgt voor:
– verkorting van de reistijd binnen Noord-Nederland en de Noordvleugel;
– verkorting van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad;
– beperking van de automobiliteit ten gunste van het openbaar vervoer;
– oplossen van knelpunten regionale infrastructuur;
– versterking van ruimtelijke structuur en verankering in de nieuwe economische kaart van Europa;
– groei van de werkgelegenheid;
– vermindering van de milieudruk.
Bedrijfsleven enthousiast
Een ander belangrijk verschil van inzicht is dat de Stuurgroep en marktpartijen als VNO-NCW, Bouwend Nederland, MKB Noord en Siemens vinden dat Zuiderzeelijn verantwoord kan worden aangelegd. In de Aanvulling op de Structuurvisie Zuiderzeelijn is aangetoond dat de investeringskosten van de HST-3 kunnen worden teruggebracht tot € 3,8 miljard (incl. beheer en onderhoud). De uitkomst van de maatschappelijke kosten-baten-analyse HST3 is aanzienlijk beter dan van de eerder onderzochte varianten HST1 en 2. De reistijd Groningen- Schiphol wordt teruggebracht naar 84 minuten. Dankzij de vier extra HST-treinen per uur / richting met extra stops in de Noordvleugel wordt ook een forse aanzet geleverd aan de oplossing van de problematiek rond Almere.
Investeringen
Niet voor niks hebben Eelco Brinkman, Loek Hermans, Martin van Pernis en Bernard Wientjes zich recent nog in een brief aan het kabinet uitgesproken voor aanleg van de Zuiderzeelijn en het belang van investeringen in infrastructuur. De investeringskosten voor de HST 3 vallen binnen de beschikbare 3,8 miljard (include. beheer en onderhoud). De overheden in Flevoland en Noord-Nederland hebben 1,1 miljard euro hiervoor gereserveerd en het ministerie heeft 2,7 miljard in haar begroting staan voor de Zuiderzeelijn.
De huidige verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad is de afgelopen jaren alleen maar slechter is geworden. Niet alleen is de reisduur langer geworden (op dit moment is dit zo’n 2,5 uur), maar ook is er geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam en moet in Amersfoort een brugoversteek worden gemaakt voor de aansluiting. Dit leidt vaak tot vertragingen. De hoge snelheidstrein levert een grote tijdswinst op. In slechts 84 minuten van Schiphol naar Groningen.
Tweede Kamer: corrigeren
Nu het kabinet heeft besloten om niet tot de aanleg van de Zuiderzeelijn over te gaan zullen we de Tweede Kamer vragen om het kabinet op dit punt te corrigeren en de afspraken die over de Zuiderzeelijn zijn gemaakt in het coalitieakkoord na te komen. Pas nadat de Kamer een besluit heeft genomen over de Zuiderzeelijn is Noord-Nederland bereid om – bij een negatief besluit – met de minister te praten over de omvang en inhoud van een alternatief pakket.’’
(Bron: Persbericht Stuurgroep Zuiderzeelijn)