Innovatie

Proef met elektrische deelvoertuigen: “We hebben onze dieselbus de deur uitgedaan”

In de binnenstad van Groningen loopt een proef met het gratis gebruik van de ‘ID.Buzz’, de elektrische uitvoering van het iconische Volkswagenbusje. Er doen vijftien ondernemers mee aan de pilot, die nog minimaal tot september van dit jaar loopt, zo valt de lezen in de laatste uitgave van de Groninger Ondernemers Courant. De proef moet uitwijzen of het delen van een elektrisch busje uitkomst biedt als het stadscentrum in 2025 verboden terrein wordt voor CO2-uitstotende voertuigen. De eerste ervaringen lijken positief. “We hebben onze dieselbus de deur uitgedaan.”


Leestijd: 2 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

Met ingang van 2025 zijn er binnen de Diepenring en in de omgeving van de Westerhaven in principe alleen nog schone vracht- en bestelauto’s welkom. Dus, geen busjes, bestelauto’s, vrachtwagens op benzine of diesel, maar alleen nog voertuigen die aangedreven worden door elektriciteit, waterstof of spierkracht.

De maatregel betekent wel dat er nieuwe en schone oplossingen op het gebied van stadslogistiek nodig zijn. En daar komt het project ULaaDs om de hoek kijken, waarin de gemeente Groningen, de Groningen City Club (GCC) en de Rijksuniversiteit de handen ineen hebben geslagen.

De oplossing wordt vooral gezocht in het delen van elektrische voertuigen. Zo konden de ondernemers die betrokken zijn bij het project eerder al gebruik maken van een elektrische cargo bike of carver (driewieler), maar nu is daar dus een elektrische bestelbus bijgekomen. “Zo’n bus heeft natuurlijk een veel groter laadvermogen dan een bakfiets, dus ondernemers kunnen er ook veel grotere vracht mee vervoeren”, verduidelijkt Erwin Mulder van de GCC.

Vervoer van groenten

Voor Merlijn Albering, eigenaresse van de Stadsakker in de Oude Kijk in t’ Jatstraat is de deelbus een uitkomst. Ze heeft behalve een winkel ook een kwekerij aan de rand van de stad waar ze een hele trits groenten verbouwt. Pompoenen, komkommers, sperziebonen, tomaten en courgettes, alleen al 40 Nederlandse soorten groenten worden er gekweekt. Bestemd voor verkoop in de winkel én voor abonnees van de groentepakketten. Zaak is nog wel al die groenten na de oogst op een duurzame manier naar de stad te brengen. “Zeker als het om enorme hoeveelheden gaat, is de deelbus ideaal.”

Ook voor de wat langere ritten naar leveranciers in Dronten, Heerenveen of zelfs Roermond pakt Albering de ‘buzz’, zo zegt ze. “Dat deed ik eerder met mijn oude diesel. Maar die heb ik inmiddels de deur uit gedaan. Ik speelde al wat langer met het idee, maar de buzz heeft me echt over de streep getrokken. We hebben ook nog een elektrische bakfiets en een heel kek 45 kilometer-autootje, dus ik red me zo prima.”

Alle voertuigen – niet alleen de buzz, maar ook de carver en de bakfiets – zijn voor de deelnemers te reserveren via een reserveringsysteem. “Maar we hebben inmiddels ook een gezamenlijke appgroep, dat werkt ook heel goed. Als je de bus bijvoorbeeld nodig hebt op een moment dat hij gereserveerd is, kun je in overleg met de andere ondernemers meestal wel tot een oplossing komen.”

Albering hoopt dat de deelbus, die inmiddels een vaste oplaadplek heeft in de binnenstad, een blijvertje is. “Hoe mooi zou het zijn als zo’n deelbus nog meer ondernemers doet besluiten hun eigen auto of busje de deur uit te doen?”

De groep deelnemers aan de pilot wordt komende tijd uitgebreid. Dus ben je ondernemer in de binnenstad en ben je geïnteresseerd in deelname? Neem dan contact op met info@groningencityclub.nl.