Innovatie

Studenten Hanzehogeschool Groningen digitaal steeds beter op baan voorbereid dankzij Digital Society Hub

Studenten aan de Hanzehogeschool Groningen, van alle studierichtingen, zijn digitaal aanzienlijk beter onderlegd en op een baan voorbereid dankzij kennis van de nieuwste digitale voorzieningen in hun vakgebied. Wanneer ze na hun studie werk krijgen kunnen ze hun bedrijf op digitaal gebied ook verder brengen: kennen de verschillende kennisdisciplines van digitalisering. Dat zij tegenwoordig digitaal goed beslagen ten ijs komen, is mede te danken aan een op de Zernike Campus gevestigde instelling van de Hanzehogeschool die dit jaar het vijfjarig bestaan viert: de Digital Society Hub.


Leestijd: 4 minuten

Studenten Hanzehogeschool Groningen digitaal steeds beter op baan voorbereid dankzij Digital Society Hub
Studenten Hanzehogeschool Groningen digitaal steeds beter op baan voorbereid dankzij Digital Society Hub

De Digital Society Hub (DSH) heeft in samenwerking met het werkveld de vijf jaar van haar bestaan digitalisering binnen de Hanzehogeschool samengebracht. Want dankzij deze innovatiewerkplaats leren de studenten nu om te gaan met diverse digitaliseringsopdrachten voor hun vakgebied. Dat doen ze in nauwe samenwerking met bedrijven en organisaties die zorgen voor onderzoeksopdrachten voor de studenten. In het gebouw van de DSH zijn ook bedrijven gevestigd, waardoor er op natuurlijke wijze contacten worden gelegd tussen studenten, bedrijven, onderzoekers en overheden.

Begonnen met kringloop-meubilair

“Toen we vijf jaar geleden van start gingen hadden we een globaal plan, geen blauwdruk, en geen vastomlijnde plannen. We waren er alleen wel van overtuigd dat studenten, wanneer ze een baan willen hebben, in deze tijd ook digitaal uit de voeten moeten kunnen. Met die gedachte zijn we in een noodlokaal van start gegaan, met meubilair uit de kringloop. Sindsdien zijn we enorm gegroeid, ook dankzij uitstekende samenwerking met bedrijven en alle studierichtingen hier. Ik denk dat de Digital Society Hub nu een unieke voorziening is in het Nederlandse onderwijs, die ervoor zorgt dat studenten van de Hanzehogeschool Groningen de nieuwste digitale kennis en ervaring hebben”, vertelt Roland Hiemstra. Hij was de kwartiermaker en is de huidige directeur.

Snelle groei

Ging de DSH vijf jaar geleden met enkele studenten van start, inmiddels zijn het er 900 per jaar. Het gaat om studenten van verschillende vakgebieden, die er leren hoe ze digitalisering moeten toepassen in hun eigen vakgebied: van techniek en energie tot met communicatie. Om de studenten optimaal te kunnen helpen heeft de Digital Society Hub inmiddels strategische partners.

Ook is de DSH nu optimaal gehuisvest in een groot gebouw, waarin studenten en bedrijven permanent samen kunnen werken. Organisaties die er een werkplek hebben zijn onder meer de DUO, Politie, RDW, ICT-bedrijven en andere.

De DSH is inmiddels niet alleen van grote waarde voor de Hanzehogeschool, maar ook voor noordelijke bedrijven. Zij kunnen onderzoeksopdrachten neerleggen bij de DSH, die bekijkt of er studenten zijn die het kunnen uitvoeren. De kans is aanwezig dat die studenten na hun studie bij zo’n bedrijf aan de slag kunnen. Kortom: DSH draagt ertoe bij dat in Groningen afgestudeerde studenten met hun digitale kennis direct aan de slag kunnen gaan.

Nu centrale plek binnen Hanzehogeschool

Er waren vijf jaar geleden twee aanleidingen voor de oprichting van de Hanzehogeschool. Enerzijds de steeds verder gaande digitalisering in de maatschappij. Daarnaast wilde de Hanzehogeschool alle Hanze-opleidingen, onderzoek en organisaties in het werkveld beter verbinden, zodat de studenten allerlei onderzoeksopdrachten kunnen doen.

De aandacht voor digitalisering bij de Hanzehogeschool is niet iets tijdelijks, maar er is juist afgesproken dat studenten allemaal een tijdje doorbrengen in een ‘hub’ of Innovatiewerkplaats. Daardoor krijgen studenten meer praktische en digitale ervaring . En digitale transformatie is nu ook een maatschappelijke opdracht binnen de Hanzehogeschool.

“De Digital Society Hub is nu dé centrale plek binnen de Hanzehogeschool geworden waar bedrijven, onderwijs en studenten samen komen, en die zorgt voor de digitale transformatie van het onderwijs. Dat we die rol nu vervullen hebben we te danken aan een geweldige samenwerking met onze partners. Maar ook omdat we de vrijheid hebben gekregen van de Hanzehogeschool om ons al werkende weg, met vallen en opstaan, te ontwikkelen’, aldus Hiemstra.

Digitale transformatie is nu ook een maatschappelijke opdracht binnen de Hanzehogeschool.

Werken en leren nu samen

Volgens hem is misschien we de belangrijkste succesfactor het feit dat bedrijven en onderwijs er onder één dak zitten. Daardoor leren bedrijven en studenten elkaar kennen, en dan kun je beter samenwerken. Ook het feit dat studenten er een werk-leercombinatie krijgen, blijkt zeer nuttig.

“Waar ik het meest trots op ben is dat wij dit allemaal samen hebben bereikt. En dat we met zoveel mensen samenwerken, met zó’n groot netwerk. Ook word ik er blij van wanneer bedrijven die hier gevestigd zijn ons zeggen dat ze het zo’n inspirerende omgeving vinden”, zegt Roland.

Al met al draagt de Hanzehogeschool dankzij de DSH ook bij aan de werkgelegenheid in het Noorden. Want de kans dat ze in het Noorden, of zelfs op de Zernike Campus waar ook veel bedrijven zijn gevestigd, een baan vinden is aanzienlijk groter dankzij hun digitale kennis en ervaring.

Onderwijs in toekomst onder één dak met overheid en bedrijven

Hoe de toekomst er uit ziet wat betreft het onderwijs, dat kan Roland Hiemstra niet precies zeggen. Maar wel weet hij: “De toekomst van het onderwijs is, samen onder één dak met overheid en bedrijven. In al onze toekomstige onderwijsgebouwen werken professionals uit het werkveld, studenten, docenten en onderzoekers met elkaar samen aan gemeenschappelijke projecten. Dit is de enige manier om de technologische ontwikkelingen te kunnen bijhouden en nieuwe organisaties uit te nodigen om samen te werken aan nieuwe onderzoeksopdrachten.”

Studenten druk in overleg over het oplossen van een vraagstuk
Studenten druk in overleg over het oplossen van een vraagstuk