Innovatie
Syntens Groningen: ‘Website als uithangbord ontoereikend’
Het merendeel van ondernemers gebruikt nog maar een fractie van de mogelijkhedenvan internet. Van echt elektronisch zakendoen, het integreren van de websitemet interne systemen, is nog nauwelijks sprake. Daarmee laat het MKB kansenliggen, volgens Peter Koudstaal van Syntens in Groningen. Syntens is een door het ministerie van EZ gesteund organisatie die de vernieuwing van het MKB in Groningen wil stimuleren.
Leestijd: 2 minuten
Peter Koudstaal, manager nieuwe ontwikkelingen binnen het project ‘Nederland gaatDigitaal’: “Ondernemers denken niet te ver vooruit. Ze richten zich vooral op dekwartaalcijfers en zijn minder strategisch ingesteld. Daarmee benutten ze demogelijkheden van internet onvoldoende. De vragen die Syntens krijgt voorgelegd,zijn vaak praktisch van aard. De Syntensadviseurs benadrukken de ondernemerverder te kijken. Om met internet echt voordelen te halen, moeten ondernemersnagaan hoe zij internet kunnen inzetten om hun klanten beter te bedienen. Veelalvergt dit het integreren van internet in hun bedrijfsprocessen. En dat vraagtvan onze adviseurs meer dan ooit maatwerk.”Ondernemers keken argwanend naar de hype van dot.com en telecom in de afgelopenjaren. “Moet ik nou echt zoveel investeren? Gaan die snelle jongens geld overmijn rug verdienen? Ten dele hadden ondernemers in dat denken gelijk. Vergelijkhet met de automatisering in de jaren 80.” Ook toen was er weerstand: “Moet ikwel aan de computer? Te duur, te moeilijk en wat levert het op? Zo is dat nu ookmet internet,” vervolgt Koudstaal. Maar internet is een blijvertje. Aanwezigheidop het internet wordt net zo gewoon als vermelding in de telefoongids.Koudstaal: “Het hebben van een kale website is niet innovatief. Het gaat nu omzaken als interactiviteit en bijvoorbeeld het deelnemen aan marktplaatsen. Vanvisitekaartje op het internet naar product/dienst versterken via internet. Daarligt de uitdaging! Bedrijven die hier niet op inspelen, verliezen de slag.”Internet is de afgelopen jaar complex geworden. Er zijn geen algemeneoplossingen meer. Het vereist maatwerk, waarvan de aanpak verschilt per brancheen per bedrijf. “Het zal daarbij steeds meer aankomen op creativiteit. Denkenover vorm, opbouw, relaties met klanten en toeleveranciers, nieuwebusinessconcepten en samenwerken. Digitale samenwerking bijvoorbeeld is ergeenvoudig en snel te realiseren. Denk maar aan de bakker, de slager en degroenteman die samen een barbecuesite opzetten. Er geldt nog maar een regel. Jemoet het terugverdienen of het moet geld opleveren.”Inmiddels heeft Syntens in opdracht van het ministerie van Economische Zakenmeer dan 3000 bedrijven geadviseerd en heeft een veelvoud hiervan deelgenomenaan één of meerdere van de bijna 1000 gratis workshops die door het hele landgehouden zijn.Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers, ondersteunt ondernemers in hetmidden- en kleinbedrijf via tal van projecten bij innovatie in de meest bredezin van het woord. Syntens levert expertise op het gebied van NieuwOndernemerschap, Informatie & Communicatietechnologie, Product &Procesontwikkeling, Personeel & Organisatie, Samenwerken en Marketing &Strategie. Doel is het rendement van die bedrijven door vernieuwing enverbetering te verhogen. Het gaat dan om kennis op technologisch, commercieel,organisatorisch en bedrijfsmatig gebied. De adviseurs van Syntens werkenonafhankelijk en koppelen via hun uitgebreide kennisnetwerk van bedrijven eninstellingen de ondernemer aan de juiste (markt)partijen. Syntens wordtgefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, dat hiermee hetvernieuwend vermogen en daarmee de concurrentiepositie van het midden- enkleinbedrijf wil stimuleren. De organisatie telt in totaal circa 450 mensenverspreid over 16 vestigingen in Nederland waarvan een Centraal Kantoor in DenHaag.Wilt u meer weten over het project Nederland gaat digitaal, neem dan eenscontact op met een van de Syntens- adviseurs. U vindt Syntens via www.syntens.nl of u kuntbellen met 0900 2000345 naar de dichtstbijzijnde vestiging