Innovatie

Unieke sluisdeuren van extra sterk beton geplaatst in Lauwersoog

Groningen is de eerste provincie met ter wereld met sluisdeuren van extreem dun, licht en sterk beton. Bij de zeesluis in Lauwersoog worden deze week twee houten sluisdeuren vervangen door deuren van zogenaamd ultrahogesterktebeton (UHSB). De sluis gaat vanaf dit weekend weer open voor de scheepvaart.


Leestijd: 1 minuut

Foto | Provincie Groningen
Foto | Provincie Groningen

De nieuwe sluisdeur heeft een kern van piepschuim (polystyreen) met daaromheen een dunne laag ultrahogesterktebeton. Hierdoor is de deur relatief licht. Het beton is gemaakt van een mengsel van staalvezels en speciale vulstoffen. Dat maakt het mogelijk om heel dun te bouwen. Het beton is zeker vijf keer zo sterk als traditioneel beton. De sluisdeur is 7,3 meter hoog, 5,3 meter breed en weegt ongeveer 20 ton.

De sluisdeur is een innovatief en duurzaam alternatief voor een traditionele sluisdeur van hout of staal. Een betonnen deur rot en roest niet en houdt schadelijke stoffen tegen. Daardoor kan het goed tegen verschillende weersinvloeden, bijvoorbeeld tegen zout water uit de Waddenzee. De betonnen deur is minimaal 100 jaar vrij van onderhoud. Ter vergelijking: houten deuren kunnen vijftig jaar mee en stalen deuren moeten na tien tot vijftien jaar een nieuwe coating tegen roesten.

De provincies Groningen en Fryslân werken sinds 2018 aan een innovatief en duurzaam alternatief voor de oude sluisdeuren. De sluisdeur is ontwikkeld door ingenieurs- en constructiebureau FDN Group, samen met ingenieurs van de provincie Groningen. De deuren werden geproduceerd door betonspecialist Waco uit Bergen op Zoom. Machinefabriek Rusthoven uit Groningen werkte de deuren af met metalen onderdelen.