Dat meldt economie.groningen.nl
De teams die deelnemen aan de Shell Eco-marathon voor waterstof moeten een voertuig ontwerpen en bouwen dat door een waterstof-brandstofcel van energie wordt voorzien. Deze brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit om het voertuig aan te drijven. Het doel is om zo min mogelijk waterstof te verbruiken over een vaste afstand van 16.8 km. Dit resultaat wordt vervolgens omgerekend naar kilometer per kubieke meter waterstof. Het team met de meest efficiënte waterstofauto wint de competitie.
Van solar naar hydrogen
In 2019 debuteerde het Top Dutch Solar Racing team tijdens het WK voor zonneauto’s in Australië, de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC). Het “solar team van het Noorden” werd destijds 4e in het algemeen klassement en kreeg tevens de “Excellence in Engineering”-award; een trofee voor goed ingenieurschap. De opvolgende generatie deed in 2021 mee tijdens de Solar Challenge Morocco, waar ze wederom de 4e plek in het algemeen klassement behaalden.
Na het succes van het zonneautoteam richten twee oud-leden nu ook de pijlen op waterstof. De reden ligt volgens hen voor de hand: het Noorden van Nederland is de eerste regio in Europa die subsidie krijgt om te transformeren tot een ‘hydrogen valley’ en Groningen is uitgeroepen tot waterstofhoofdstad van Europa.
“We staan aan het begin van een nieuwe richting voor Noord-Nederland. Waar aardgas eerst de primaire energiebron was, verschuift het nu naar duurzame oplossingen”, aldus Zwijghuizen. “Nu is het perfecte moment om een waterstof raceteam op te richten in de waterstof hoofdstad van Europa. Twente, Arnhem en Delft racen al tegen elkaar in de Shell Eco-marathon, dat kunnen wij in het Noorden ook!”
Het “waterstof raceteam van het Noorden” krijgt eenzelfde soort opbouw als het solar team. Het studententeam gaat bestaan uit 20-25 studenten van verschillende disciplines, variërend van communicatie tot aan techniek. Beijering: “Deelnemende studenten doen op intrinsieke motivatie mee aan het project, en gaan zichzelf in sneltreinvaart ontwikkelen op zowel professioneel als persoonlijk niveau.”
De Shell Eco-marathon wordt jaarlijks georganiseerd op verschillende locaties wereldwijd. Beijering: “Het doel is om een waterstof auto te bouwen met een efficiëntie waarde van 5000 km per kg waterstof. Net als met het zonneauto team zoeken we ook hier de technische en organisatorische uitdaging op en pionieren we nieuwe technologieën."
Het aankomende waterstof team richt haar pijlen op de Shell Eco-marathon in 2025. Zij gaat meedoen aan de “urban concept"-klasse van de competitie. De locatie van deze race is echter nog niet bekend.
Innovatie
‘Waterstofhoofdstad van Europa’ levert studententeam aan internationale waterstofrace
Na het succes van Top Dutch Solar Racing komen twee oud-teamleden, Alje Zwijghuizen en Calvin Beijering, met een waterstof studententeam. Het opkomende ‘waterstof raceteam van het Noorden’ gaat de strijd aan met internationale topteams gedurende de Shell Eco-marathon; een race waarin deelnemende teams met hun zelfgebouwde waterstofauto een vaste afstand afleggen en zo min mogelijk waterstof moeten verbruiken.
Leestijd: 2 minuten