Innovatie

Wolters Noordhoff introduceert Mixed Media Methoden en ICT in onderwijs

Wolters Noordhoff uit IT Stad Groningen introduceert een nieuwe methode voor het onderwijs. Daarbij nemen ICT en Mixed Media een belangrijke plaats in.


Leestijd: 2 minuten

In het komende schooljaar gaan veel leerlingen in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs werken met een nieuwe generatie onderwijsmethoden. Leerlingen maken buiten de school veel gebruik van de computer. Wolters-Noordhoff biedt met haar nieuwe Mixed Media Methoden een nieuwe generatie leermiddelen aan. In deze Mixed Media Methoden worden de nieuwe media ook ingezet bij het leren op school. In deze unieke Mixed Media Methoden wordt ICT voor het eerst daadwerkelijk verweven met de boeken. Leerlingenboek, werkboek en i-Module (ICT) zijn op elkaar afgestemd waardoor ICT maximaal toegevoegde waarde heeft. Dat is essentieel voor docenten die ICT willen gaan gebruiken. “We hebben heel goed nagedacht over de rol die we ICT in het leren willen geven”, aldus Stephan de Valk, directeur-uitgever voortgezet onderwijs van Wolters-Noordhoff. ”We zetten ICT alleen in als het echt zinvol is. Het boek blijft een centrale rol spelen, maar als de leerling een filmpje ziet van een vulkaanuitbarsting of een kloppend hart, krijgt hij een veel beter inzicht dan wanneer hij alleen maar een plaatje ziet of een tekst moet lezen.”Daarnaast bevatten de Mixed Media Methoden van Wolters-Noordhoff onderdelen waarmee de leerlingen zelf uitgebreid kunnen oefenen. Er worden verbindingen met sites aangeboden. Op deze manier kan aansprekende, actuele informatie door docenten eenvoudig aangeboden worden. “Omdat de leerlingen zelfstandig en gemotiveerd met deze methoden werken ontstaat er voor docenten ruimte om meer aandacht te besteden aan individuele leerlingen”, aldus De Valk. Wolters-Noordhoff heeft de ICT-onderdelen speciaal bij de nieuwe methoden ontwikkeld. Het werken met deze methoden is in de praktijk heel eenvoudig en inspirerend.De ICT bij de Wolters-Noordhoff methoden is beschikbaar via internet, op cd-rom en op het intranet van de school. Daardoor kan met de i-Module zowel op school als thuis gewerkt worden. Flexibiliteit voor docenten en scholen staat voorop. Scholen kunnen de i-Module inpassen in het onderwijs op de manier zoals zij dat zelf willen. De toevoeging van de i-Module aan de methode leidt tot een prijsverhoging van gemiddeld 1ƒÕ per jaar (t.o.v. de oude editie zonder i-Module).Al eerder hebben wij bekend gemaakt dat Wolters-Noordhoff een oplossing heeft voor de zware boekentassen: waar nodig worden boeken gesplitst. Deze maatregel leidt eveneens tot een prijsverhoging van 1ƒÕ per jaar.Kortom: de methoden worden per jaar gemiddeld 2ƒÕ duurder. Dit komt overeen met ongeveer 4% prijsverhoging. Samen met een inflatiecorrectie van ook 4% leidt dit tot een verhoging van 8%. Tegen de achtergrond van het feit dat zowel de toevoeging van een ICT-component als het terugbrengen van het gewicht van de boekentassen van grote waarde zijn, zijn wij van mening dat de prijsverhoging alleszins redelijk is.