Nieuws

“Fietsvrije Grote Markt lijkt nu wel een hindernisparcours”

Vorig jaar, na een periode van acht jaar gesprekken, en twee jaar aan constructie, is de Huiskamer van de Stad, de noemer die de organisatie Ruimte voor Jou aan de Grote Markt geeft, eindelijk voltooid. En dat er verandering moest komen aan de inrichting van het historische plein voor de zogeheten stadscohesie, genot en comfort voor de bezoeker, ofwel een algehele verbetering van de verblijfskwaliteit, is ook wel gebleken uit een kwaliteitsonderzoek dat het consultancy bedrijf Gehl in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd.


Leestijd: 3 minuten

Dit is een opiniebijdrage van Hugo M. Norg, Algemeen bestuurslid Politiek & Scholing der JOVD Groningen.

Of de oplossingen, die ruim 15 miljoen euro aan belastingcenten hebben gekost, ook het gewenste effect hebben moet de toekomst nog maar uitwijzen. Echter, de directe impact voor fietser, verkoper en consument, kunnen we nu wel bespreken, ook zonder Deens adviesbureau.


Een paar dagen terug begon de gemeente Groningen al met het uitvoeren van een campagne omtrent de nieuwe verkeerssituatie aan en op de Grote Markt. Hoewel de nieuwe verkeersroutes al braaf stonden omschreven in het Programma van Eisen dat de gemeente liet opstellen voor de verbouwing, is het voor velen nog even wennen. Voornamelijk ook, omdat het op de Grote Markt compleet ontbreekt aan duidelijke visuele duiding.


Het nieuwe plein, met haar schitterend uitgezochte stenen, markeert namelijk niet duidelijk waar men wel of niet mag fietsen. En hoewel de recente campagne, met haar start- en finishbogen, hier toch duiding aan probeert te geven, is ook dit maar een tijdelijke, slechtwerkende oplossing.


De JOVD Groningen begrijpt heus wel dat rood asfalt niet past bij het prestigieuze imago van ons centrale plein, maar een variatie in kleur zou iedereen een boel onduidelijkheid schelen. Daarnaast, de bedachte routes en de nieuwe omleidingen zijn zachtst gezegd onlogisch. Dat de zuidzijde van de Markt fietsvrij moet zijn begrijpt iedereen, in zekere zin, nog wel. Dit stukje markt sluit namelijk direct aan op de Vismarkt en de Herestraat en is daardoor ook een hotspot voor voetgangers.


De noordzijde, daarentegen, bevindt zich niet in dit gebied, maar is nu wel een fietsvrije zone. Concreet, als je van west naar oost wil, of vice versa, mag je er dus van uitgaan dat je een aardig eind moet omfietsen, onder het mom van voetgangersveiligheid. Een concept dat niet op gaat als het gaat over van noord naar zuid, waar fietsers gewoon regelrecht over de nieuwe markt kunnen fietsen.


Dan zijn er nog een aantal andere veranderingen die de Nieuwe Markt met zich meebrengt. De taxistandplaatsen naast de ABN Amro verdwijnen per het gemeentelijke verkeersbesluit van 18 november 2024. Enkel taxi’s met een speciale ontheffing mogen zich nog binnen het rode gebied bevinden. Hoe deze ontheffing in elkaar steekt, en in hoeverre zij verschilt van de huidige binnenstad ontheffing (à 339 euro voor fossiele auto’s) is onduidelijk.


Om hierover duidelijkheid te scheppen organiseert de gemeente op 5 februari 2025 in de Euroborg een inloopbijeenkomst, maar de komende twee weken verkeren de taxichauffeurs helaas in het ongewisse. De marktkraampjes, waar de Grote Markt uiteindelijk haar bestaansrecht aan ontleent, worden daarnaast nog eens verplaatst en moeten voldoen aan nieuwe vormgevingseisen.


Dit beleid past tevens prima in het straatje anti-marktbeleid dat het gemeentebestuur al een tijd aan het uitvoeren is, waar de ondernemer zich continu weer moet schikken aan de nieuwe regelgeving.

Kortom, hoewel de nieuwe Grote Markt schitterend oogt, met haar weloverdachte selectie aan klinkers, fontein en bomenpartij, blijkt het toch maar weer dat het gemeentebestuur, ondanks de hulp van haar Deense consultant, niet in staat is gebleken reële, haalbare, en effectieve maatregelen door te zetten.

Maar, we hebben nu ten minste wel een Grote Markt die voldoet aan de prestigieuze status van haar gemeente.

Hugo M. Norg

Algemeen bestuurslid Politiek & Scholing der JOVD Groningen

(Boven: Gemeente Groningen, Ruimte voor Jou).