De gepresenteerde agenda is gebaseerd op ambities die over tien tot vijftien jaar gerealiseerd moeten zijn. De komende periode zullen concrete plannen gemaakt worden om de ambities te realiseren. De agenda vormt de basis voor gesprekken met eigenaren, ontwikkelaars, ondernemers, organisaties, de buurt en de stad.
Zes ambities
Het toekomstbeeld voor het gebied is in de strategische agenda samengevat in zes ambities. Gepaard met deze ambities gaat de doelstelling dat de Gemeente Groningen in 2035 CO2 neutraal wil zijn.
Typisch Groningen
Het gebied moet een duidelijke en onderscheidende identiteit krijgen die uniek is voor Groningen. “Als je het station uitstapt moet je je gelijkt bewust zijn van het feit dat je in Groningen bent”, zegt wethouder Rik van Niejenhuis. Hierbij hoort respect voor de historie van de stad, maar is er ook ruimte voor gewaagde vernieuwing.
Levendig stadsdeel
Volgens de plannen wordt het stationsgebied een sprankelende ontmoetingsplek. Een plek waar je echt heen gaat en niet enkel een doorstroomgebied. Er moet ruimte komen voor kantoren, woningen (waarvan twintig procent sociale huur) en de nieuwe Oosterpoort zal zorgen voor een bruisende sfeer.
OV knooppunt
Als grootste station van Noord-Nederland vormt het centraal station een belangrijk knooppunt. Het is van belang dat dit knooppunt toekomstbestendig wordt en dat reizigers zich gemakkelijk en snel kunnen bewegen tussen de verschillende vormen van vervoer.
Prettig verblijf buiten
Het gebied wordt omgetoverd tot een groene en veilige buitenruimte met verblijfsplekken aan het water, gastvrije entrees aan beide kanten van het station en behoud van de historische Glaudé panden. “Het moet echt een bestemming worden waar mensen graag komen”, aldus wethouder Philip Broeksma.
Voetganger centraal
De voetganger komt op nummer één in het gebied. Er komt een duidelijke fietsstructuur en minder ruimte voor asfalt. Doorgaand verkeer op de Stationsweg wordt geweerd, maar er zal wel ruimte blijven voor hulpdiensten en taxi’s.
Samenhang wijken en binnenstad
De wijken in de buurt en de binnenstad moeten gemakkelijk te voet en per fiets bereikbaar zijn. Daarnaast vloeien het stationsgebied en de binnenstad in de nieuwe plannen in elkaar over. “De stationshal krijgt zijn oude functie weer terug”, zegt Broeksma. “Als je straks de stationshal uitstapt, stap je gelijk de binnenstad in”.
Foto: ProRail