Nieuws

Groningen gaat taalachterstanden jonge kinderen wegwerken

Door een samenwerking tussen basisscholen en peuterspeelzalen wil de gemeente Groningen de taalachterstanden van jonge kinderen wegwerken. Voor deze kinderen is een programma opgesteld, voor- en vroegschoolse educatie, dat gericht is op het bestrijden van de achterstanden.


Leestijd: 1 minuut

De kinderen die aan het programma deelnemen gaan extra dagdelen naar de peuterspeelzaal. Hierdoor komen zij intensief in aanraking met de Nederlandse taal. De ‘verwante’ basisschool hanteert dezelfde lesmethoden als de peuterspeelzaal. Dat maakt de overgang van peuterspeelzaal naar basisschool minder zwaar.Onder de deelnemertjes van het programma bevinden zich zowel allochtone als autochtonen kinderen. Deze kinderen hebben een gemiddelde achterstand van twee jaar. Uit Amerikaans en Scandinavisch onderzoek blijkt dat taalachterstanden van jonge kinderen zo vroeg mogelijk bestreden moeten worden. Kinderen die rond hun vierde levensjaar een achterstand hebben halen dit moeilijk in.Voorwaarde voor de deelnemende peuterspeelzalen is dat meer dan de helft van de kinderen te kampen heeft met een achterstand. De gemeente probeert ook kinderen die niet op een peuterspeelzaal zitten te bereiken voor het programma. “Want het kan niet zo zijn dat alleen kinderen die toevalligerwijs op een peuterspeelzaal zitten, profijt hebben van dit programma,” zegt wethouder Bron van Onderwijs.De ouders van de deelnemers krijgen niet met extra kosten te maken. De gemeente Groningen heeft twee miljoen aan rijkssubsidies gekregen om het project te bekostigen. Voor de invoering van het programma is extra personeel en ruimte nodig.