De Groninger ondernemers hebben hun krachten in deze bijzondere tijden gebundeld op het online platform warenhuisgroningen.nl. Hier kun je blijven winkelen bij je favoriete winkel en kunnen winkeliers blijven ondernemen. Want waarom zou je bij online giganten kopen, als het ook om de hoek kan? Waarmee je ook nog eens de lokale ondernemers steunt.
Warenhuis Groningen is dé online etalage waar al het moois uit Groningen samenkomt. Alle winkels blijven toch bereikbaar blijven voor inwoners en consumenten. Zo helpen ondernemers de inwoners om zoveel mogelijk thuis te blijven en helpen de inwoners de lokale ondernemers door bij hen te blijven kopen.
Het is eigenlijk heel simpel. Wat je voorheen online van ver kocht, koop je nu lokaal. Gewoon in de winkel of online. Je blijft shoppen in eigen stad, bij je eigen lokale helden. In april start de campagne “Wat van ver komt, komt uit de buurt”. Achter de schermen worden ondernemers opgeroepen zich aan te sluiten bij het platform. Voor de schermen worden consumenten in Groningen opgeroepen vooral om de hoek, lokaal en online te komen winkelen in het nieuwe warenhuis van Groningen. De campagne wordt grootschalig getoond via lokale en regionale (online) televisie, radio, dagbladen, sociale media en buitenreclame. Door de hashtag #kooplokaal te gebruiken, geef je aan dat jij ook lokaal koopt. Momenteel hebben zo’n 170 ondernemers zich aangemeld voor de online winkelstraat en staan er ruim 25.000 producten in de online etalage.
De gloednieuwe Laif en Nuver (en eerste HKliving Brandstore van Nederland) is ook onderdeel van het online warenhuis. Het pas geopende en twee verdieping tellende binnenstadspand biedt prachtige meubels en woonaccessoires. Een winkel die je bezocht moet hebben en dat kan gelukkig nu ook online, vanuit je luie stoel. “Belangrijker dan de extra producten die je verkoopt, is dat je mensen inspireert om eens een middagje in Groningen te komen shoppen", zegt Pier Tjepkema, mede-eigenaar van Laif en Nuver. "Mijn ervaring is dat veel mensen voordat ze de stad in gaan toch even online gluren wat de stad te bieden heeft. Op warenhuisgroningen.nl kunnen ze zich perfect oriënteren. ”
Warenhuis.Groningen.nl is een initiatief van de Groninger City Club (GCC) en vormt een samenwerking tussen andere lokale helden zoals Zupr en Dropper. Zupr maakt lokale producten online vindbaar. Zij verbinden alle ondernemers aan het online platform en zorgen dat alle winkels en producten een goed digitaal podium krijgen. Dropper is de duurzame bezorgdienst die lokale producten snel, makkelijk én gratis bezorgd in Groningen, Ten Boer en Haren. Vaak nog dezelfde dag! Het warenhuis Groningen wordt mede mogelijk gemaakt door gemeente Groningen, Marketing Groningen, het Fonds en natuurlijk de lokale winkeliers.