De reusachtige brug is 335 meter lang. Om de brug te openen moet dit gedeelte worden opgetild en 90 graden draaien. Dit proces wordt volgens Deutsche Bahn (DB) deze week meerdere keren getest. Dat is niet niks: het draaiende gedeelte van de brug weegt maarliefst 1.800 ton.
Naar verwachting zal de brug uiterlijk in de zomer toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Wanneer de brug ook kan worden gebruikt door treinen is nog onduidelijk.
De nieuwbouw was nodig omdat in 2015 een vrachtschip tegen de oude brug botste. Volgens DB zal de nieuwe Friesenbrücke de grootste spoordraaibrug van West-Europa worden.
Wunderline
De eerste bouwfase van de Wunderine wordt dit jaar afgerond. Dat verkort de reistijd tussen Groningen en Bremen van 2 uur en 43 minuten naar 2 uur en 26 minuten. De snelle treinverbinding moet het aantrekkelijker maken voor studenten en werknemers om te studeren en te werken in Duitsland. Ook moet toerisme een boost krijgen.
Op termijn moet het mogelijk worden om helemaal naar Bremen te reizen met de trein. Op dit moment zijn er nog verschillende trajecten die met busvervoer moeten worden afgelegd. Als de Friesenbrücke in gebruik wordt genomen dan is er een directe treinverbinding tussen Groningen en Leer.