De situatie in de binnenstad is de afgelopen jaren erg veranderd. “De straten van en naar de Grote Markt waren van oudsher ingericht op het auto- en busverkeer en daarom lag daar altijd een rijbaan van asfalt”, legt Rodenboog uit. “Sinds de bussen niet meer over de Grote Markt rijden, hebben we fysiek meer ruimte om de straten een ander profiel te geven.” De straten zijn een belangrijk onderdeel van de fietsroute van het oosten naar het westen van de stad (en vice versa), en spelen dus een belangrijke rol voor de bereikbaarheid van de binnenstad.
De komende maanden worden het Kwinkenplein en de aansluiting van de Oude Ebbingestraat op de Grote Markt in drie fases aangepakt. De herkenbare gele klinkers vervangen het asfalt en de straat wordt gelijkvloers. Ook komen er negen nieuwe bomen en veel beplanting bij. Doordat er in het midden van het Kwinkenplein een extra rij bomen komen, ontstaan er twee aparte rijstroken voor fietsers en logistiek verkeer. “De straten zijn nu nog ingericht op het autoverkeer en daardoor wordt er best veel en hard gereden”, aldus Rodenboog. “We willen de ruimte teruggeven aan fietsers en voetgangers. In de nieuwe situatie zal het nog aanwezige autoverkeer zich aan moeten passen aan het tempo van de fietsers. Ook zetten we in op brede en toegankelijke looproutes”.
Fietsparkeren zal zich vooral centreren in de overdekte fietsenstalling onder het Groot Handelshuis. “Maar er komen ook fietsparkeervakken voor korte periodes bij de supermarkten.”
In oktober en november werkt aannemer Avitec aan de kop van de Oude Ebbingestraat. Van november tot en met december ligt het kruispunt van de Oude Ebbingestraat en de Rodeweeshuisstraat open, en van januari tot en met maart 2026 wordt het Kwinkenplein aangepakt.
De herinrichting is goed nieuws voor ondernemers, bewoners en gebruikers van de binnenstad. “Het gebied wordt aantrekkelijker voor fietsers en winkelend publiek.” Het resultaat? Goed bereikbare straten met veel groen waar voetgangers veilig kunnen vertoeven en gemakkelijk bij de ondernemingen kunnen komen. Verder wordt laden en lossen makkelijker omdat de straten gelijkvloers worden, en er dus geen rekening meer hoeft te worden gehouden met stoepranden.
Tijdens de werkzaamheden zullen ondernemers te allen tijde bereikbaar zijn, ook tijdens de drukte voor de feestdagen. Aannemer Avitec zal tijdig alternatieve routes voor laden en lossen communiceren wanneer een straat tijdelijk niet toegankelijk is. Voor vragen kunnen ondernemers ook bij de aannemer terecht.
Vanaf het voorjaar gaan ook de Kreupelstraat, de Sint Walburgstraat en Kattenhage op de schop. “Het pleintje aan de Sint Walburgstraat wordt echt een groene verblijfsplek’’. De werkzaamheden aan deze straten hebben wat meer voeten in aarde. De gemeente heeft ervoor gekozen om tegelijk het riool aan te pakken. “Dat doen we met het oog op de toekomst, zodat we dan voor de komende tientallen jaren klaar zijn in deze straten.” Omdat het om straten in de historische binnenstad gaat, wordt er eerst archeologisch onderzoek gedaan. Daarna worden de straten gefaseerd heringericht. De planning hiervan volgt.
Nu de eerste werkzaamheden zijn gestart, kijkt de gemeente alvast vooruit naar de volgende fase: de herinrichting van de Oude Ebbingestraat. “Hierover gaan we het gesprek aan met de omgeving. Als ondernemers alvast ideeën of aandachtspunten hebben, dan mogen ze altijd contact opnemen via binnenstad@groningen.nl. We komen graag langs om dit te bespreken.”




