‘’Tijdens de aanleg van het Stadsbalkon was het lange tijd een zeer lastige klus om je fiets goed weg te kunnen zetten. Talloze fietsen werden dan ook door de Milieudienst weggesleept. Na de opening van ditzelfde Stadsbalkon was de verwachting dat de problemen tot het verleden zouden behoren. De capaciteit van de nieuwe fietsenstalling zou zelfs dusdanig zijn dat de fietsenflat bij het KPN-gebouw afgebroken zou kunnen worden.
Inmiddels ligt de opening van het Stadsbalkon twee jaar achter ons. De problemen rondom het stallen van fietsen lijken echter alleen maar groter te worden. Een conclusie valt wel te trekken: er is domweg te weinig capaciteit om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarom heeft de gemeente besloten om de maximale stallingtermijn voor de fietsen te verlagen naar 12 dagen. Wat mij betreft een prima zaak. Wanneer je voor langere tijd de stad verlaat, is het toch geen al te grote moeite om met de bus naar het station te gaan?
Vanochtend op de voorpagina van het stadskatern van het Dagblad van het Noorden een reportage over weggesleepte fietsen, waarbij diverse mensen hun ongenoegen uitten over het huidige beleid. Niet zozeer over de ingekorte stallingtermijn, maar wel over het wegslepen van fietsen die buiten de rekken staan. Waar dit eerst oogluikend werd toegestaan, worden ook deze fietsen tegenwoordig afgevoerd naar het terrein aan de Travertijnstraat.
Wat mij betreft mag het wel een onsje minder. De gemeente kan er best rekening mee houden dat de trein op niemand wacht. Wanneer een fiets dan niet op de blindengeleidestrook of tegen het hek is aangeplaatst, ben ik allang tevreden. Zolang de capaciteitsproblemen rondom het hele station nog niet zijn opgelost (de extra fietsenrekken aan de zuidzijde zijn niet geplaatst, terwijl ook de fietsenflat regelmatig uitpuilt) vind ik het een goede zaak als de Milieudienst terughoudend zou optreden met het weghalen van fietsen. Wat mij betreft moet de inschatting of een gestalde fiets een, voor passanten, gevaarlijke situatie oplevert leidend zijn. Dus een fiets die bij de ondergrondse rotonde op de rijbaan staan, kan volgens die inschatting worden verwijderd of, beter, worden verplaatst door de toezichthouders. Een fiets in de derde rij die niet uitsteekt over het gangpad kan dan gewoon blijven staan.
Groningen heeft op een haar na de uitverkiezing voor "beste fietsstad" moeten laten aan de gemeente Houten. Laten we dan ook, waar dat kan, ruimte bieden aan de fiets. Deze ruimte hoeft wat mij betreft niet te worden gecreëerd door fietsen die relatief netjes zijn gestald zomaar weg te halen. Een hetze tegen fietsen is wel het laatste waar ik op zit te wachten…’’’
Bron: www.dsg.nl