Nieuws

Hoofdstation: laatste spoordek gestort

Bij het Hoofdstation in Groningen is afgelopen week het laatste spoordek gestort. Een belangrijk moment, zo zegt Groningen Spoorzone, want hiermee is de betonconstructie van alle vier de spoordekken en twee busdekken voltooid.


Leestijd: 1 minuut

In totaal is er 660m3 beton gebruikt voor de stort van het laatste spoordek. De volgende stap is de constructie van het reizigersplein.

Spoordek

Een spoordek is een betonnen constructie die speciaal is ontworpen om treinen te huisvesten op het station. Het komt tot stand door het plaatsen van ondersteuning en bekisting, waarin wapening en voorspankanalen worden aangebracht. Hierna wordt er beton gestort om de constructie af te maken.

Logistieke uitdaging

Het realiseren van deze stort was een logistieke uitdaging waar een zorgvuldige voorbereiding voor nodig was, zo stelt Groningen Spoorzone. “Eén van de grootste uitdagingen is de locatie van het laatste betonwerk, inclusief het spoordek. De laatste betonwerkzaamheden zijn ingewikkeld, omdat de werkzaamheden midden tussen de in dienst zijnde perrons en reizigers op het station worden uitgevoerd.”