De mailbox van gemeenteraadsleden stroomt vol met bewoners die zijn geschrokken van de uitkomst. Een simpele rekensom laat zien dat Groningers die regelmatig bezoek ontvangen flink in de buidel mogen tasten. Neem het volgende scenario. “Pieter” woont in De Hoogte en betaalde volgens het vorige beleid €91,50 per jaar. Hij kon zijn bezoek voor 832 uur per jaar laten parkeren. Dat is 16 uur per week. Vanaf volgend jaar moet hij een bezoekersvergunning kopen voor €37,50 met een startsaldo van 150 uur. Pieter ontvangt geregeld bezoek. Hij koopt daarom het maximale aantal van 650 uur per jaar bij voor €0,50 per uur. Het verschil per jaar? Peter is €271 per jaar duurder uit volgens het nieuwe beleid. Een prijsstijging van 296%.
Het voorbeeld van Pieter staat niet op zichzelf. Ook bewoners van andere wijken, bijvoorbeeld in Corpus den Hoorn, krijgen te maken met flinke prijsstijgingen van zelfs 560%. Stijgingen waar het door de coalitie gehekelde grootkapitaal de vingers bij zou aflikken. Het gemeentebestuur schiet haar doel – het autoverkeer terugdringen – totaal voorbij. Veel mensen ontvangen nu eenmaal met regelmaat bezoek en kunnen dit nog steeds doen, als ze maar betalen. Aan de parkeerdruk zal daarom weinig veranderen. Wel zullen deze mensen de gemeentekas nog verder spekken.
Daarnaast heeft het gemeentebestuur rekening te houden met lage- en middeninkomens, die al tegen grote financiële uitdagingen aanlopen. Neem de stijgende inflatie en energiekosten. Elke euro in hun situatie telt. Zeker in een gemeente die altijd met andere gemeenten concurreert om de duurste te zijn op het gebied van woonlasten.
Met het nieuwe beleid wordt bezoek juist ontmoedigd. Dit kan leiden tot meer eenzaamheid en isolatie. Het is simpelweg een boete op bezoek. Onze gemeente dreigt een exclusieve gemeente te worden voor mensen die óf in de binnenstad werken óf in steden die goed per trein bereikbaar zijn. En bovendien voor mensen die niet opkijken van een euro meer of minder. Het beleid gaat steeds meer gewone, hardwerkende Groningers treffen die hun auto nodig hebben of simpelweg bezoek willen ontvangen. Want niet iedereen kan met het OV of op de fiets.
Hardwerkende Groningers zijn de dupe van de ideologische oorlog tegen de auto. Terwijl dit juist de mensen zijn die de gemeente draaiende houden. Het gemeentebestuur zou zich van haar sociale kant moeten laten zien. Het beleid herzien, met een hoger startsaldo en een veel lager bijkooptarief van bijvoorbeeld 10 cent, zou een goede eerste stap zijn. Zo ga je eenzaamheid tegen en worden hardwerkende Groningers niet op extreme kosten gejaagd.
Dit is een opinie van Rik Heiner en Etkin Armut. Beiden zijn Groningse gemeenteraadsleden voor respectievelijk de VVD en het CDA.