De fietsflat moet plaatsmaken omdat hier een depot komt voor de opslag van de gerestaureerde monumentale stationskappen. Aan de noordkant is nergens ruimte voor een nieuwe stalling, en daarom worden er tijdelijk aan de zuidzijde 1.000 extra rekken geplaatst. Het terrein waar de rekken staan is verhard en er is ook verlichting.
Van 16 mei tot 5 juli rijden er geen of minder treinen van en naar het Hoofdstation. In deze periode zal er bij station Groningen Europapark extra stallingsruimte zijn. Na deze treinvrije periode kunnen reizigers het station vanaf de zuidkant bereiken via de nieuwe reizigerstunnel.
De tijdelijke stalling blijft open totdat ook de nieuwe fietstunnel en ondergrondse fietsenstalling onder het Hoofdstation opengaan. Naar verwachting is dat in de tweede helft van 2026. Dan is er bij het Hoofdstation plaats voor 16.500 fietsen.
Met Groningen Spoorzone werken de gemeente Groningen, Provincie Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de bereikbaarheid van Groningen. Dat doen ze door een betere OV-verbinding en een aantrekkelijker station te realiseren. Hiervoor zijn forse ingrepen nodig aan het spoor en het station.